Název:
Možnosti zapojení digitálních kompetencí do výuky českého jazyka na základních školách
Překlad názvu:
Possibilities of Integrating Digital Competences Into the Teaching of Czech Language in Primary School
Autoři:
Botková, Anna ; Doležalová, Eliška (vedoucí práce) ; Wildová, Zuzana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Na základě Malé revize Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání přibyly do seznamu kompetencí i tzv. kompetence digitální. Úkolem škol tedy bylo tyto změny zanést do svých školních vzdělávacích programů, ale především těmito kompetencemi začít vybavovat své žáky. V teoretické části práce jsou vymezeny klíčové pojmy související s problematikou digitálních kompetencí a zároveň jsou ve stručnosti představeny dostupné podpůrné nástroje. Výzkumná část práce mapuje současný stav zapojení digitálních kompetencí do výuky českého jazyka na třech vybraných základních školách. Pro popis tohoto stavu bylo zvoleno dotazování pedagogů a koordinátorů revize školního vzdělávacího programu. Toto bylo doplněno pozorováním výuky a obsahovou analýzou příslušných dokumentů. Výzkumný vzorek tvořili 3 koordinátoři a 4 vyučující 2. stupně ZŠ, se kterými byly provedeny řízené rozhovory. Za použití kvalitativních postupů analýzy dat jsou představena klíčová zjištění týkající se zapojení digitálních kompetencí do výuky českého jazyka, zejména samotná příprava revize a metodická podpora, dále připravenost vyučujících digitální kompetence do výuky českého jazyka zapojovat a následně samotný způsob zapojení digitálních kompetencí do výuky českého jazyka. V závěru jsou představena metodická doporučení, která mohou...On the basis of the Small revision of the Framework Curriculum, digital competences have been added to the list of competences. The task of the schools was therefore to incorporate these changes into their school education programs, but above all to start equipping their pupils with these competences. The theoretical part of the thesis defines the key concepts related to the issue of digital competences and briefly introduces the available support tools. The research part of the thesis maps the current state of digital competences integration into the Czech language teaching process in three primary schools. In order to describe this situation, interviewing teachers, and coordinators of the revision of the school educational program was chosen. This was complemented by observation of teaching and content analysis of relevant documents. The research sample consisted of 3 coordinators and 4 teachers of the lower secondary school, with whom guided interviews were conducted. Using qualitative data analysis procedures, the key themes of the integration of digital competences in the teaching of the Czech language are presented, in particular the preparation of the revision and methodological support, the readiness of teachers to integrate digital competences in the teaching of the Czech language, and...
Klíčová slova:
2. stupeň základní školy; digitální kompetence; implementace digitálních kompetencí do výuky českého jazyka; revize; Rámcový vzdělávací program; školní vzdělávací program; digital competences; Framework curriculum; implementation of digital competences into the Czech language teaching; lower secondary school; revision; school curriculum