Original title:
Vývoj školy v Louňovicích pod Blaníkem v historicko regionálním kontextu
Translated title:
Development of the school in the Louňovice pod Blaníkem in historical and regional context
Authors:
Pospíšilová, Klára ; Uhlířová, Jana (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Vývoj školy v Louňovicích pod Blaníkem v historicko-regionálním kontextu" si klade za cíl zmapovat vznik a vývoj školy v Louňovicích pod Blaníkem na pozadí regionu, vývoje a charakteristiky obce v jejím vlastním historickém kontextu. Samozřejmostí je i politicko-školský kontext ve vztahu ke školských zákonům zpracovávaného období. Metody použité v této práci jsou analýza pramenu, induktivní a deduktivní metoda a projektová metoda. V historické části je popsán regionální, historický a hospodářský vývoj obce. Vznik a vývoj školy v průběhu dějin. Praktická část je zaměřena na ukázku projektové výuky ve třetím ročníku. Cílem je přiblížit žákům historii školy a městyse, prožitkem zpracovat nabyté informace. Výsledkem práce je souhrn historického vývoje městyse a školy v Louňovicích pod Blaníkem a realizace projektu Škola dříve a dnes. KLÍČOVÁ SLOVA Historický vývoj, základní vzdělávání, kroniky, pamětní knihy, dokumentace školy, Louňovice pod Blaníkem, regionální dějiny.The thesis "Development of the School in Louňovice pod Blaníkem in Historical-Regional Context" aims to map the emergence and evolution of the school in Louňovice pod Blaníkem against the backdrop of the region, examining the development and characteristics of the municipality within its own historical context. The political and educational context in relation to the educational laws of the studied period is also considered. The methods employed in this thesis include source analysis, inductive and deductive methods, and the project method. The historical section describes the regional, historical, and economic development of the municipality, as well as the establishment and evolution of the school throughout history.The practical part focuses on a demonstration of project-based teaching in the third year. The aim is to bring students closer to the history of the school and the township, allowing them to process acquired information through experiential learning. The outcome of the thesis is a summary of the historical development of the township and school in Louňovice pod Blaníkem, along with the implementation of the project "School: Past and Present." KEYWORDS Historical development, primary education, chronicles, memorial books, school documentation, Louňovice pod Blaníkem, regional history.
Keywords:
basic education; Historical development; Louňovice pod Blaníkem and regional history; memorial books; periodicals); primary documents (chronicles; school documentation; dobové materiály); dokumentace školy; Historický vývoj; Louňovice pod Blaníkem; pamětní knihy; primární dokumenty (kroniky; regionální dějiny; základní vzdělání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/187631