Název:
Chování spotřebitelů na trhu s alkoholickými nápoji
Autoři:
Novák, Jan Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na spotřební chování na trhu s alkoholickými ná-poji v České republice. Cílem je identifikace klíčových faktorů, které ovlivňují spo-třebitele ke konzumaci alkoholu. Za pomocí sekundárních dat byl analyzován trh s alkoholickými nápoji se zaměřením na průměrnou spotřebu alkoholu a jednotli-vých druhů alkoholických nápojů. Zároveň bylo doplněno o dotazníkové šetření re-spondentů a výsledkem práce bylo zjištění rozdílnosti důvodů, které je vedou ke spotřebě alkoholických nápojů, včetně vlivu kulturních, rodinných a ekonomických faktorů. Vlastní práce zahrnuje segmentaci respondentů za pomocí shlukové ana-lýzy a jejich rozdělení do pěti shluků dle odlišnosti spotřebního chování, zároveň je doplněna o doporučení s cílem snížení spotřeby alkoholu v České republice.The diploma thesis is focused on consumer behaviour on the market for al-coholic beverages in the Czech Republic. The goal is to identify the key factors that influence consumers to consume alcohol. Using secondary data, the market for alco-holic beverages was analyzed with a focus on average alcohol consumption and in-dividual types of alcoholic beverages. At the same time, a questionnaire survey of respondents was added, and the results of the work revealed differences in the rea-sons that lead to the consumption of alcoholic beverages, including the influence of cultural, family and economic factors. The actual work includes the segmentation of respondents using cluster analysis and their division into five clusters according to differences in consumption behaviour, at the same time it is supplemented with rec-ommendations aimed at reducing alcohol consumption in the Czech Republic.
Klíčová slova:
alcohol; alcoholic beverages; alkohol; alkoholické nápoje; consumption behaviour; segmentace; segmentation; spotřební chování