Název:
Domácí vzdělávání v České republice a Chilské republice: komparativní studie legislativy, kontrolních postupů ověřující výsledky žáků a motivace rodičů pro domácí vzdělávání
Autoři:
Duchoňová, Denisa Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená bakalářská práce se zabývá komparací domácího vzdělávání v Česku a Chile. Cílem bylo porovnat zvolené země v jejich legislativním nastavení domácího vzdělávání, v kontrolních postupech ověřujících výsledky této formy vzdělávání, a také porovnat motivace rodičů, jež je vedly k volbě tohoto způsobu vzdělávání jejich dětí. Podklady pro komparaci stanovených znaků byly získány rešerší dostupné literatury v českém, anglickém a španělském jazyce. Motivy vedoucí rodiče k volbě domácího vzdělávání získané z literární rešerše byly navíc doplněny o ilustrativní případovou studii. Studie proběhla formou polostrukturovaných online videohovorů se dvěma respondentkami, které mají přímou zkušenost s domácím vzděláváním svých potomků. Každá zastupovala jednu zvolenou zemi, tedy první byla z Česka a druhá z Chile. Odpovědi na výzkumné otázky byly shrnuty ve zhodnocení shod a rozdílů porovnávaných znaků pomocí klasifikační stupnice. Průměrné vyhodnocení všech komparovaných znaků bylo ohodnoceno jako dobré, což značí, že zvolené země jsou ve zkoumaných oblastech částečně shodné a částečně rozdílné. Výsledná hodnota výstižně zachycuje vzájemné vztahy porovnávaných znaků u komparovaných jednotek, poněvadž obě porovnávané jednotky, tedy Česká republika a Chilská republika, mají v oblasti domácího vzdělávání svérázná specifika. Zároveň se však vyskytují i značné shody, především v oblasti motivů rodičů pro volbu domácího vzdělávání, kde je míra shody prokazatelně nejvyšší.This bachelor thesis deals with comparison of home education in Czechia and Chile. The aim was to compare chosen countries in their legislative framework of home education, in control mechanisms verifying results of this form of education an also to compare motives of parents that led them to choose this alternative for their children. Material for the comparison was obtained from literature research in Czech, English and Spanish. Motives leading parents to choose home education gained from the literature research were addictionally complemented with illustrative case study. Study was realized through semi-structured online video interviews with two female respondents who have direct personal experience with home education of their offsprings. Each respondent represented one chosen country, so the first respondent was from Czechia and the second one from Chile. Answers to the research questions were summarized in the assessment of matches and differences using the classification scale. Average evaluation of all the compared characteristics was evaluated as good, which means that chosen countries are partly matching and partly different in all compared characteristics. The final classification sententiously expresses mutual relations between all compared characteristics, because both compared countries have huge specifics in terms of home education. Both countries also have significant matches, mainly in the area of motives that led parents to choose this form of education for their offsprings where is the biggest match ratio.
Klíčová slova:
case study; Chile; Chilská republika; comparison; control procedures; Czech Republic; Czechia; domácí vzdělávání; home education; homeschooling; komparace; kontrolní postupy; legislation; legislativa; legislative framework; legislativní nastavení; motives of parents; motivy rodičů; případová studie; Republic of Chile; Česko; Česká republika