Název:
Finanční gramotnost na základních školách
Autoři:
Klán, Vojtěch Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná bakalářská práce se zabývá studiem finanční gramotnosti u žáků druhého stupně vzdělávání ve státech Visegradské čtyřky. Nejprve byla provedena analýza dokumentů domácích a zahraničních zdrojů dané problematiky, kde jsou shrnuty jednotlivé výukové plány vybraných zemí a vymezeny základní pojmy. Na základě poznatků byl sestaven online dotazník, který byl zaslán vybraným školám každého státu. Dotazník je složen z 20 otázek, které reprezentují jednotlivé oblasti problematiky a byl přeložen úředního jazyka pro dané země. Také byla zpracována obsahová analýza strategických dokumentů. Získaná data byla následně statisticky vyhodnocena v přiložených grafech. Závěr práce je věnován výsledkům a možnostem, jak pozvednout úroveň finanční gramotnosti. Bylo zjištěno, že žáci se nejlépe orientují v problematice finančních služeb a vědomosti žáků neodpovídají výukovým plánům jednotlivých zemí. Závěrem je představeno několik doporučení, jak znalosti prohloubit a zefektivnit jejich osvojení.The present bachelor thesis deals with the study of financial literacy among secondary school students in the Visegrad Four countries. Firstly, an analysis of domestic and foreign sources of the issue has been carried out, summarizing the individual curricula of the selected countries and defining the basic concepts. Based on the findings, an online questionnaire was compiled and sent to selected schools in each country. The questionnaire is composed of 20 questions representing the different issue areas and was translated into the official language for the countries. A content analysis of the strategic documents was also carried out. The data obtained was then statistically evaluated in the attached graphs. The conclusion of the paper is devoted to the results and possibilities to raise the level of financial literacy. It was found that the pupils' knowledge of financial services is not in line with the national curricula. Finally, several recommendations are presented to deepen knowledge and make learning more effective.
Klíčová slova:
education; financial literacy; finanční gramotnost; hospodaření; management; Visegrad Group; Visegrádská skupina; vzdělávání