Název:
Integrace zahraničních vědecko-výzkumných a akademických pracovníků v České republice
Autoři:
FICHTNEROVÁ, Eva Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Zahraniční odborníci ve vysokoškolských a výzkumných institucích garantují mezinárodní vědeckou spolupráci a kvalitu vzdělávacích programů. Existují překážky, které mají negativní vliv na jejich kvalitu života, brání jim v zapojení do pracovního procesu v novém sociálním prostředí a v odvádění odborného a vědeckého výkonu, což ovlivňuje nejen jejich životní pohodu a zdraví, ale i konkurenceschopnost zaměstnavatele. Oblast služeb pro cizince na akademické půdě není v České republice systematicky zkoumána, a proto není dostatečný teoretický základ, informace či postupy doporučené k procesu jejich integrace. Chybí nastavení systému služeb a pravidel zahrnujících interkulturní a etické přístupy pro adaptaci v novém prostředí. Cílem této disertační práce bylo zjistit vybrané aspekty integrace zahraničních vědecko-výzkumných a akademických pracovníků ve vědecko-výzkumných a vysokoškolských institucích v České republice. Byl zvolen kvantitativní výzkum, výzkumným nástrojem byl dotazník, osloveny byly všechny veřejné vysoké školy v České republice a Akademie věd České republiky. Byla získána zpětná vazba od 221 respondentů. Data byla analyzována v programu SASD 1.4.10. a SPSS, verzi 24 a doplněna kvalitativním výzkumem ? kódováním odpovědí na otevřené otázky v programu Atlas.ti. Analýzy prokázaly statistické souvislosti mezi proměnnými, odkryly problematické oblasti a nedostatky v pracovní, sociální a kulturní integraci zahraničních odborníků. Jako největší překážky respondenti označovali složitou administrativu, český jazyk jako jediný jazyk úředního jednání, problémy se zajištěním základních životních potřeb (ubytování, školská zařízení, zdravotní péče), ale poukázali i na sociokulturní odlišnosti. Identifikovali nedostatky v poskytovaných službách, které se v současné době různí svou kvalitou a jsou odlišné na každé instituci. Jedná se o první a velmi unikátní zpětnou vazbu s příklady, která by měla vést k dalšímu výzkumu v této oblasti a inkorporaci praxe založené na důkazech v rámci integračních strategií. Výsledkem disertační práce jsou nejen zjištěné vybrané aspekty integrace, ale také doporučení pro implementaci komplexních integračních služeb pro zahraniční odborníky znevýhodněné cizím prostředím, které pomohou v odbourávání překážek a podpoří tvorbu opatření a pravidel pro řešení dilemat vznikajících z rozličnosti kultur, společenských hodnot a náboženství. Praktickým dopadem doporučeného konceptu by měli být spokojení zahraniční zaměstnanci s dobrým psychickým i fyzickým zdravím a předpokladem bezproblémové integrace do naší společnosti. Vysoká úroveň kvality života ve vědeckém i akademickém prostředí tak bude moci garantovat zvyšování excelence ČR na poli vzdělávání, vědy a výzkumu. Zjištěné skutečnosti by měly být impulsem pro další interkulturní vzdělávání a prohlubování internacionalizačních snah na domácí půdě.Foreign experts in higher education and research institutions guarantee international scientific cooperation and the quality of educational programs. Some obstacles harm their quality of life and prevent them from engaging in the work process in a new social environment and from performing professional and scientific work, which affects not only their well-being and health but also the employer's competitiveness. The field of services for foreigners on campus is not systematically researched in the Czech Republic, and therefore there are not enough theoretical basis, information, or procedures recommended for the process of their integration. There is a lack of setting up a system of services and rules involving intercultural and ethical approaches for adaptation to the new environment. This dissertation aimed to find out selected aspects of the integration of foreign scientific-research and academic workers in scientific-research and higher education institutions in the Czech Republic. Quantitative research was chosen, the research tool was a questionnaire, and all public universities in the Czech Republic and the Academy of Sciences of the Czech Republic were approached. Feedback was obtained from 221 respondents. Data were analyzed in SASD 1.4.10. and SPSS, version 24, and supplemented with qualitative research ? by coding answers to open questions in the Atlas.ti program. The analyzes demonstrated statistical connections between the variables and revealed problematic areas and shortcomings in the work, social and cultural integration of foreign experts. As the biggest obstacles, respondents identified complicated administration, the Czech language as the only official language, and problems with providing basic life needs (accommodation, school facilities, health care), but also pointed to socio-cultural differences. They identified shortcomings in the services provided, which currently vary in quality and are different for each institution. This is the first and very unique feedback with examples that should lead to further research in this area and the incorporation of evidence-based practice within integration strategies. The result of the dissertation not only identified selected aspects of integration, but also resulted in a recommendation for the implementation of complex integration services for foreign professionals disadvantaged by a foreign environment, which will help in removing obstacles and support the creation of measures and rules for solving dilemmas arising from the diversity of cultures, social values, and religions. The practical impact of the proposed concept should result in satisfied foreign employees with good mental and physical health and be a prerequisite for problem-free integration into our society. A high level of quality of life in a scientific and academic environment will thus be able to guarantee the improvement of the Czech Republic's excellence in the field of education, science, and research. The findings should be an impetus for further intercultural education and the deepening of internationalization efforts at home.
Klíčová slova:
adaptace; i/migrace; integrace; internacionalizace; vysoká škola; výzkumná instituce; vědecko-výzkumný a akademický pracovník; adaptation; im/migration; integration; internationalisation; research institution; researcher and academic worker; university Citace: FICHTNEROVÁ, Eva. Integrace zahraničních vědecko-výzkumných a akademických pracovníků v České republice. České Budějovice, 2023. disertační práce (Ph.D.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/66043