Název:
Potřeba dalšího vzdělávání sociálních pracovníků v rámci specializace
Překlad názvu:
The Need for Further Specialized Education of Social Workers
Autoři:
BABICKÁ, Veronika Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Další vzdělávání je nedílnou součástí výkonu profese sociálních pracovníků. Cílem práce je zmapovat postoj sociálních pracovníků k potřebě dalšího vzdělávání v rámci specializace. Pro samotný výzkum této bakalářské práce byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Data byla sbírána metodou dotazování, které probíhalo technikou polostrukturovaného rozhovoru, tudíž bylo možné se v průběhu doptávat. Poté byla vyhodnocována procesem otevřeného kódování dat získaných rozhovorovým šetřením. Po procesu otevřeného kódování byly vytvořeny kategorie. Výzkumným souborem byli sociální pracovníci vykonávající profesi v odlehčovací službě, určené převážně lidem s mentálním postižením či lidem s kombinovaným postižením, kde se mentální postižení objevuje jako přidružené jinému zdravotnímu postižení, v rámci Jihočeského kraje. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že všichni komunikační partneři jsou v dalším vzdělávání podporováni alespoň v zákonem stanovených 24 hodinách povinného dalšího vzdělávání za rok. Důležitost vzdělávacích aktivit je vnímána především v aktuálnosti informací, navazování nových kontaktů, osobním rozvoji pracovníka, zvyšování kvality poskytovaných služeb či jako duševní hygiena. Mezi nejčastější absolvované vzdělávací aktivity sociálních pracovníků pracujících s dospělými s mentálním postižením v odlehčovací službě patří: Sexualita u lidí se zdravotním postižením; Restriktivní opatření a vzdělávání zaměřené na komunikaci s klienty. Výsledky výzkumu přináší pohled na další vzdělávání sociálních pracovníků a mohou sloužit jako zpětná vazba organizacím, ve kterých byl výzkum proveden.Further education is an integral part of the performance of social workers. This thesis aims to map the attitude of social workers towards the need for further education within the specialization. This bachelor thesis uses a qualitative research strategy and the questioning method for data collection, i.e., a semi-structured interview. We used an open-coding process for data assessment. After the open coding process, we created the categories. The research sample consisted of social workers practicing in a relief service primarily designated for people with mental disabilities or those with combined disabilities where mental disability appears as associated health impairment, within the South Bohemian region. The research showed that all communication partners were supported in further education in at least the statutory 24 hours of further compulsory education per year. The importance of educational activities is perceived primarily in up-to-date information, establishing new contacts, personal development, and increasing the quality of the services or mental hygiene. Social workers' most frequently completed educational activities working with mentally disabled adults in the relief service include the Sexuality of people with disabilities or Restrictive measures and education focused on communication with clients. The research results provide insight into the further education of social workers and can serve as feedback to the organizations where the research was conducted.
Klíčová slova:
Celoživotní vzdělávání; Další vzdělávání sociálního pracovníka; Mentální postižení; Sociální pracovník; Sociální práce; Further education of a social worker; Lifelong learning; Mental disability; Social work; Social worker Citace: BABICKÁ, Veronika. Potřeba dalšího vzdělávání sociálních pracovníků v rámci specializace. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/71817