Název:
Vstupní znalosti a představy o vybraných mimoevropských státech u žáků 6. tříd základních škol
Překlad názvu:
Entrance knowledge and ideas about selected non-European countries among 6th grade elementary school pupils
Autoři:
SAMEC, Martin Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá vstupními znalostmi a představami žáků šestých tříd základních škol o mimoevropských státech. Cílem práce je zmapovat úroveň znalostí, kterými žáci šestých tříd disponují předtím, než se o daných státech učí v rámci předmětu zeměpis. K naplnění cíle práce slouží šetření pomocí výzkumného dotazníku provedené v šestých třídách základních škol, kterého se zúčastnilo 489 žáků. Dotazník byl kromě zmapování konkrétních znalostí a představ o daných státech zaměřen na zjištění rozdílů mezi těmito znalostmi na základě typu škol, jejich lokalizace ve městech či na vesnici a na základě pohlaví respondentů. Pozornost je též věnována sebehodnocení žáků zaměřeném na jejich znalosti, žákovské sympatie k daným státům a zdroje, ze kterých se žáci dozvídají informace o světě. Práce hodnotí všechny zjištěné výsledky, dochází k jejich komparaci a následné interpretaci. Na analytickou část je následně navázáno praktickou částí, která přináší konkrétní náměty, jak proběhlý výzkum využít v hodinách zeměpisu. Praktická část obsahuje materiály založené na zjištěných skutečnostech o vstupních znalostech žáků, které jsou zaměřeny na jejich upevňování a rozšiřování.The thesis deals with the entrance knowledge and ideas of the sixth-grade pupils of elementary schools about non-European countries. The aim of the thesis is to map the level of knowledge that pupils of the sixth grades have before they learn about the given states within the geography. To fulfil the aim of the thesis, research using a questionnaire was carried out in the sixth grades of elementary schools, in which 489 pupils participated. In addition to mapping specific knowledge and ideas about the given states, the questionnaire was aimed at finding differences between this knowledge based on the type of schools, their location in cities or villages, and based on the gender of the respondents. Attention is also paid to the pupils' self-evaluation focused on their knowledge, pupils' sympathies for the countries and the sources from which the pupils learn information about the world. The thesis evaluates all the results found and their comparison and subsequent interpretation takes place. The analytical part is then followed by a practical part, which provides concrete ideas on how to use the conducted research in geography lessons. The practical part contains materials based on established facts about the pupils' entrance knowledge, which are aimed at strengthening and expanding them.
Klíčová slova:
2. stupeň ZŠ; mimoevropské státy; představy; vstupní znalosti; výzkum; zeměpis; entrance knowledge; geography; ideas; lower secondary stage; non-European countries; research Citace: SAMEC, Martin. Vstupní znalosti a představy o vybraných mimoevropských státech u žáků 6. tříd základních škol. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/69960