Název:
Záchrana, stabilizace a rozvoj malých venkovských základních škol v podmínkách Česka a Evropy
Překlad názvu:
Rescue, stabilization and development of small rural elementary schools in the Czechia and Europe.
Autoři:
KOUTOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Venkovské školy zajišťující primární, případně i nižší sekundární vzdělávání v posledních několika desetiletích většinou ztrácely žáky díky depopulaci venkova a snižující se porodnosti. To se týká jak škol v České republice, tak i v dalších evropských zemích. Nejhorší situace bývá ve venkovských periferiích, kde mnoho škol zaniklo. Problematikou stabilizace venkovského školství se zabývali především autoři ze severozápadní Evropy a z USA. Cílem diplomové práce je vytvořit sadu opatření k záchraně, stabilizaci a rozvoji malých venkovských základních škol v Česku na základě vyhodnocení odborné literatury a na základě dotazování představitelů vybraných základních škol a příslušných obcí v řešeném území okresů Prachatice a Český Krumlov. Zkoumané základní školy jsou rozděleny do osmi typů - na úplné ve městech, úplné v semiperiferních malých městech, úplné v semiperiferních vesnicích, úplné v periferních malých městech, úplné v periferních vesnicích, neúplné v suburbiích, neúplné v semiperiferních vesnicích a neúplné v periferních vesnicích. Hodnocená literatura je uspořádána do pěti tematických celků, odpovědi ředitelů škol a starostů do tří bloků indikátorů - základní indikátory, komunitně funkční indikátory základních škol a indikátory podpory základních škol ze strany obcí a komunit. Hlavním výstupem diplomové práce je výše uvedená sada opatření. Rural schools providing primary and lower secondary education have lost pupils in the last few decades. It has been mostly due to rural depopulation and natality. This applies to schools in the Czech Republic as well as in other European countries. The worst situation is in the rural peripheries, where many schools extincted. The issue of stabilization of rural education was mainly followed up by authors from northwestern Europe and the USA. The aim of the thesis is to create a set of measures to rescue, stabilize and develop small rural elementary schools in the Czech Republic. This is based on the evaluation of professional literature and on interviewing the representatives of selected elementary schools and the relevant municipalities in the case study area of the Prachatice and Český Krumlov districts. The examined primary schools are divided into eight types - complete in cities, complete in semi-peripheral small towns, complete in semi-peripheral villages, complete in peripheral small towns, complete in peripheral villages, incomplete in suburbia, incomplete in semi-peripheral villages and incomplete in peripheral villages. The evaluated literature is organized into five thematic groups, the responses of school headmasters and mayors into three blocks of indicators - basic indicators, community-functional indicators of primary schools and indicators of support of primary schools by municipalities and communities. The main resolution of the thesis is the above-mentioned set of measures.
Klíčová slova:
komunitní škola; periférie; uzavírání škol; Venkovské školství; záchrana škol; základní školy; community school; elementary schools; peripheral areas; Rural school system; school closing; school rescue Citace: KOUTOVÁ, Kateřina. Záchrana, stabilizace a rozvoj malých venkovských základních škol v podmínkách Česka a Evropy. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/69152