Název:
Sociální hodnota a její měření v třetím sektoru
Překlad názvu:
Social Value and its Measurement in the Third Sector
Autoři:
Konov, Jaroslava ; Dohnalová, Marie (vedoucí práce) ; Šteffl, Michal (oponent) ; Průša, Ladislav (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Výzkum "Sociální hodnota a její měření v třetím sektoru" je zaměřen na měření sociální hodnoty sociálních podniků, které tvoří součást konceptuálního rámce třetího sektoru. Sociální podniky v současné době čelí výzvě posouzení a měření sociální hodnoty (sociálního dopadu). Prokazování sociální hodnoty je požadováno řadou zúčastněných stran, včetně samotných sociálních podniků. Existuje mnoho přístupů k měření sociální hodnoty, ale žádný nebyl široce přijat a tento prostor je charakterizovaný metodologickým pluralismem. V České republice je oblast měření sociální hodnoty v třetím sektoru stále nedostatečně prozkoumanou, a to navzdory současnému politickému a ekonomickému klimatu, kdy vzrůstají požadavky zúčastněných stran na ukazatele, které dokážou zachytit výkonnost organizací. Stejně jako v zahraničí zde neexistuje jednotně přijímaný nástroj k měření sociální hodnoty či sociálního dopadu. Hlavním cílem výzkumu, který je rozdělen do dvou dílčích výzkumů "Měření sociální hodnoty sociálních podniků" a "Longitudinální studie", je měřit sociální hodnotu sociálních podniků v České republice a provést jejich vzájemnou komparaci (benchmarking). Dílčími cíli jsou sledovat vývoj měření a změny sociální hodnoty u vybraného sociálního podniku v průběhu delšího časového období (4 roky), ověřit indikátor...The research "Social value and its measurement in the third sector" is focused on measuring the social value of social enterprises, which form part of the conceptual framework of the third sector. Social enterprises currently face the challenge of assessing and measuring social value (social impact). Demonstrating social value is required by many stakeholders, including social enterprises themselves. There are many approaches to measuring social value, but none has been widely adopted, and the field is characterized by methodological pluralism. In the Czech Republic, the area of social value measurement in the third sector is still under-researched, despite the current political and economic climate, where stakeholder demands for indicators that can capture the performance of organizations are increasing. As in other countries, there is no uniformly accepted tool for measuring social value or social impact. The main objective of the research, which is divided into two sub-research "Measuring the social value of social enterprises" and "Longitudinal study", is to measure the social value of social enterprises in the Czech Republic and to perform their mutual comparison (benchmarking). The sub-goals are to monitor the development of measurements and changes in the social value of a selected social...
Klíčová slova:
Měření sociální hodnoty; Social Earnings Ratio; Sociální hodnota; Sociální podniky; Třetí sektor; Measuring social value; Social Earnings Ratio; Social enterprises; Social value; Third sector