Název:
Úloha sestry v péči o pacienty s postpunkčními bolestmi hlavy po výkonu ve spinální anestezii
Překlad názvu:
Role of a nurse in the care of patients with post-puncture cephalalgia after an operation in spinal anaesthesia
Autoři:
KŘIVKOVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této bakalářské práce bylo odpovědět na otázku, zda ošetřovatelská péče o pacienty podstupující operační výkon ve spinální anestezii má vliv na výskyt postpunkčních bolestí hlavy a spokojenost pacientů se spinální anestezií. Práce je rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část shrnuje současné poznatky o spinální anestezii, popisuje anatomické a fyziologické aspekty, možné komplikace a význam ošetřovatelské péče při tomto druhu anestezie. Podrobně se zabývá syndromem postpunkční bolesti hlavy, mechanismem jeho vzniku, typickými příznaky, jeho léčbou a významem ošetřovatelské péče u pacientů trpících tímto syndromem. Vzhledem k významu edukace v práci sestry je jedna kapitola teoretické části věnována edukaci a edukačnímu procesu. Výzkumná část práce se stává z kvalitativního a kvantitativního šetření. Výzkum byl prováděn na skupině pacientů, kteří byli hospitalizováni na chirurgickém a gynekologicko-porodnickém oddělení Domažlické nemocnice a.s. a podstoupili operační výkon ve spinální anestezii. Kvantitativní šetření bylo provedeno pomocí dotazníku, který obsahoval 27 otázek. Této části výzkumu se zúčastnilo 78 náhodně vybraných pacientů. Cílem kvalitativního šetření bylo zjistit, zda pacienti znají problematiku spinální anestezie, jestli se u nich vyskytli komplikace v souvislosti s podáním spinální anestezie, jaká byla jejich informovanost a také celková spokojenost se spinální anestezií. Do kvalitativní části výzkumu bylo zahrnuto celkem 10 pacientů, kteří byli náhodně rozděleni do dvou skupin. Skupiny {\clqq}standardně`` edukované a skupiny edukované {\clqq}nadstandardně`` pomocí brožury vytvořené pro tento účel. S každým pacientem byl veden polostandardizovaný rozhovor, který obsahoval 18 otázek. Skupině {\clqq}nadstandardně`` edukovaných pacientů byly navíc položeny otázky na téma přínosu edukační brožury a úplnosti informací v ní obsažených. Skupina {\clqq}standardně`` edukovaných pacientů byla dotazována, zda by měla zájem o edukační brožuru na téma spinální anestezie. Na základě výsledků tohoto šetření je možné odpovědět na základní výzkumnou otázku této práce. Ošetřovatelská péče ovlivňuje výskyt komplikací a spokojenost se spinální anestezií a to v pozitivním významu. Podrobná analýza výsledků ukazuje, že pacienti sice subjektivně necítí žádnou potřebu být edukováni sestrou a o edukační brožuru nemají zájem. Většina pacientů se domnívá, že byla dostatečně informována a o další informace nestojí. Jak však ukazují výsledky kvalitativního výzkumu, ve skupině pacientů, kteří byli sestrou edukováni je vyšší informovanost o metodě, nižší výskyt komplikací, vyšší spokojenost s metodou, lepší dodržování doporučených režimových opatřeních a výrazně nižší stres v souvislosti se spinální anestezií. Edukační brožura je edukovanými pacienty hodnocena jako přínosná a užitečná. Na základě uvedených výsledků bude edukační brožura, která je součástí této práce, zavedena jako standardní edukační nástroj pro pacienty podstupující operační výkon ve spinální anestezii v Domažlické nemocnici a.s. The objective of this diploma paper was to answer the question whether nursing for patients after an operation in spinal anaesthesia has any effects on the occurrence of post-puncture cephalalgia and on the satisfaction of patients with spinal anaesthesia. The paper is divided into two parts: a theoretical one and a practical research one. The theoretical part sums up the current knowledge of spinal anaesthesia; it provides anatomic and physiological aspects, possible complications and the importance of nursing in this type of anaesthesia. It deals with the syndrome of post-puncture cephalalgia in detail, the mechanism of its origin, typical symptoms, its treatment, and the importance of nursing for patients suffering from this syndrome. With regard to the importance of education in nursing jobs, one chapter of the theoretical part deals with education and educational process. The research part consists of qualitative as well as quantitative surveys. The research was carried out with a group of patients who were hospitalized at the surgical and gynaecological departments of Domažlická nemocnice a.s. (Domažlice Hospital Ltd.) and have undergone an operation in spinal anaesthesia. The quantitative survey was done using a questionnaire that contained 27 questions. Seventy-eight patients, selected at random, took part in this research stage. The objective of the qualitative survey was to find out the following: whether patients were aware of the aspects of spinal anaesthesia, whether they have experienced any complications in relation to the administration of spinal anaesthesia, how have they been informed, and what was their overall satisfaction with spinal anaesthesia. The qualitative part involved 10 patients who had been divided randomly into two groups: a group with ``standard{\crqq} education and a group with above-standard education using a purpose-made brochure. A semi-standardized interview, consisting of 18 questions, was carried of with each patient. The patients in the latter group were also asked additional questions aimed at the benefit of the informative brochure and the completeness of the presented information. The former group was asked whether they would be interested in a brochure focusing on spinal anaesthesia. Based on the results of this survey, the basic research question of the paper can be answered. Nursing does have positive effects on the occurrence of complications and on the satisfaction with spinal anaesthesia. A detailed result analysis shows that patients do not feel any subjective need to be educated by a nurse and they are not interested in the brochure. Most of the patients think they are informed sufficiently and they do not want more information. However, the results of the qualitative survey into the group educated by a nurse show a higher informedness about the method, lower occurrence of complications, higher satisfaction, better observance of recommended regimen measures, and highly reduced level of stress in relation to spinal anaesthesia. The educative brochure was accepted by the educated patients as beneficial and useful. Based on the above-listed results, the informative brochure, being an integral part of this paper, will be introduced as a standard education tool for patients undergoing an operation in spinal anaesthesia at Domažlická nemocnice a.s.
Klíčová slova:
bolest; edukace; ošetřovatelství; postpunkční bolesti hlavy; režimová opatření; spinální anestezie; Education; Nursing; Pain; Regime measures; Spinal anaesthesia; Syndrome of post-puncture cephalalgia Citace: KŘIVKOVÁ, Jana. Úloha sestry v péči o pacienty s postpunkčními bolestmi hlavy po výkonu ve spinální anestezii . České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/16856