Název:
La problématique du faut débutant dans l'enseignement/apprentissage du FLE
Překlad názvu:
The problematics of the false beginner in French as a foreign language learning/teaching
Autoři:
Markalousová, Barbora ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Biegel, Madeleine (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se bude zabývat speciálním problémem učení a výuky na úrovni falešného začátečníka francouzského jazyka. Text bude rozdělen do dvou částí, na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části vymezíme specifický termín falešného začátečníka, dále ho zařadíme dle jazykové úrovně do Evropského referenčího rámce a zaměřím se na několik úhlů pohledu na tuto problematiku. V teoretické části popíšeme i proces učení z pohledu didaktiky, dále z pohledu psycholingvistického a z pohledu fungování dvou hemisfér našeho mozku, jinými slovy z pohledu neurolingvistického. Dle těchto pohledů navrhneme několik typů cvičení, her a různých dalších aktivit, které by mohli být pro falešního začátečníka přínosné. V praktické části následně analyzuji data z mého průzkumu, který je zaměřen na studenty kurzů francouzského jazyka na úrovni "falešného začátečníka" v České republice. Cílem práce bylo definovat falešného začátečníka s jeho znaky, zařadit ho v rámci Evropského referenčního rámce a zjistit, jakým způsobem se má s ním z didaktického hlediska pracovat, a zda je práce obdobná jako s opravdovým začátečníkem či nikoliv, a je třeba přístup diferencovat a falešnému začátečníkovi výuku přizpůsobit. KLÍČOVÁ SLOVA Francouzský jazyk, falešný začátečník, FLE, FLM, metody, didaktika, učení se,...This thesis will address the special problem of learning and teaching at the level of a false beginner in French. The text will be divided into two parts, a theoretical part and a practical part. In the theoretical part, we will define the specific term of false beginner, furthermore, we will classify it according to the language level in the European Framework of Reference and I will focus on several points of view on this issue. In the theoretical part we will also describe the learning process from the didactic perspective, from the psycholinguistic perspective and from the perspective of the functioning of the two hemispheres of our brain, in other words, from the neurolinguistic perspective. According to these perspectives, we suggest several types of exercises, games and various other activities that could be beneficial for a false beginner. In the practical part, I then analyse data from my survey, which focuses on students of French language courses at the "false beginner" level in the Czech Republic. The aim of the work was to define the false beginner with his/her characteristics, to classify him/her within the European Framework of Reference, and to find out how to work with him/her from a didactic point of view, and whether the work is similar to that with a real beginner or not, and...
Klíčová slova:
didaktika; falešný začátečník; FLE; FLM; Francouzský jazyk; jazková úroveň; lingvistika; metody; motivace; neurolingvistika; osvojování; paměť; psycholingvistika; učení se; znalosti; acquisition; didactics; false beginner; FLE; FLM; French language; knowledge; language level; learning; linguistics; memory; methods; motivation; neurolinguistics; psycholinguistics