Název:
REFORMA VEŘEJNÉ SPRÁVY V SOCIÁLNÍ OBLASTI
Překlad názvu:
The Reform of Public Service in the Social Sector
Autoři:
TEJNOR, Libor Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Sociální oblast je nedílnou součástí veřejné správy v každé společnosti. V každém státě se postupně vytvořil soudobý systém orgánů a organizací působících v sociální správě, které jsou více či méně vzájemně propojeny a doplňují se nebo si konkurují. Přestože se soudobé systémy v jednotlivých evropských zemích od sebe liší, mají společné základy v evropské sociální doktríně. Ta je založena na principu lidského práva na důstojnost, svobodu, solidaritu a participaci na demokratické správě. V rámci transformace systému sociálního zabezpečení na systém sociální ochrany obyvatelstva byly na počátku 90. let, v souladu se scénářem sociální reformy, zahájeny práce na vytvoření tří, na sebe navazujících, relativně samostatných systémů {--} systém sociálního pojištění, státní sociální podpory a sociální pomoci. Aby tato soustava správně fungovala, je podstatný vztah MPSV, jako nejvyššího zastřešujícího orgánu, který řídí, metodicky usměrňuje a kontroluje výkon správy na příslušném úseku (pojištění, podpory nebo péče) a všech ostatních podřízených orgánů v celém sociálním zabezpečení, které se podílejí na pokrytí příslušné agendy. Z uvedeného důvodu bylo nutné zřídit za účelem naplňování cílů i potřebné instituce a instituty. Cílem bakalářské práce bylo zmapovat platnou právní úpravu veřejné správy v sociální oblasti, provést analýzu legislativních změn právní úpravy veřejné správy v sociální oblasti a formulovat klady a zápory těchto legislativních změn. Pro praktickou část bakalářské práce byla zvolena metoda analýzy sekundárních zdrojů a obsahové analýzy dat, která se týkala veřejné správy pro sociální oblast. Byla provedena analýza, syntéza a komparace dokumentů z oblasti veřejné správy, sociálního zabezpečení, pojištění, státní sociální podpory, sociální péče s důrazem na legislativu vztahující se k reformě veřejné správy pro sociální oblast. Cíl práce byl splněn. Výsledky ukázaly, že současná podoba veřejné správy v sociální oblasti obsáhla legislativními změnami v maximální možné míře veškeré potřeby obyvatel. Reformními kroky byla rovněž zlepšena i dosažitelnost institucí pro občany a díky přenesené působnosti na pověřené obce s rozšířenou působností jsou instituce dostupnější. Výsledky však poukázaly i na některé nedostatky, které reforma v sociální oblasti přinesla a které je nutné v pokračující reformě legislativními změnami odstranit. Social sector is an integral part of public service in any society. In each state, a contemporary system of institutions and organizations has gradually evolved in social administration, and the institutions are more or less interrelated and complement each other, or they compete. Although contemporary systems in various European countries differ from each other, they have common roots in the European social doctrine. It is based on the principles of human right of dignity, freedom, solidarity and participation in democratic governance. Within the transformation of the social security system to the system of social protection of citizens in the early 1990{\crq}s, and in accordance with a scenario of social reforms, work began on the creation of three interrelated and relatively independent systems {--} the systems of social insurance, state social support, and social assistance. What is substantial for this system to function properly is the relationship between the Ministry of Labour and Social Affairs, as the highest umbrella body that manages, directs methodically and controls the administration performance in a relevant sector (insurance, support or care) and all the other subsidiary bodies of the entire social security system involved in covering a given agenda. For that reason, it was also necessary to establish necessary institutions and institutes for the purpose of fulfilling the objectives. The objective of this paper is to map the valid legislation related to public service in the social sector, to analyze any changes in the legislation related to public service in the social sector and to define the advantages and disadvantages of these legislative changes. The method of analysis of secondary sources and the content analysis of data covering the public service in the social sector were chosen for the practical part of this paper. An analysis, a synthesis and a comparison were made of documents from the sectors of public service, social security, insurance, state social support, and social care with emphasis laid on the legislation related to the reform of public service in the social sector. The results have shown that the current form of the public service in the social sector encompassed, through legislative changes, all the needs of citizens to the maximum possible extent. The reform measures have also led to improvements in the accessibility of institutions for citizens and, thanks to powers delegated to the municipalities with extended powers, institutions are more accessible. However, the results point to certain drawbacks brought about by the social reform; these drawbacks must be removed trough legislative changes in the course of the ongoing reform.
Klíčová slova:
sociální pojištění; sociální služby; sociální zabezpečení; státní sociální podpora; veřejná správa; public service; social insurance; social security; social services; state social support Citace: TEJNOR, Libor. REFORMA VEŘEJNÉ SPRÁVY V SOCIÁLNÍ OBLASTI. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/16501