Název:
Význam a možnosti osobní asistence při školní integraci dětí se zdravotním postižením.
Překlad názvu:
The importance and possibilities of personal assistance with school integration of handicapped children.
Autoři:
MRÁČKOVÁ, Iva Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na význam a možnosti osobní asistence při školní integraci dětí se zdravotním postižením. Dílčím cílem bylo zmapování činnosti osobní asistence u dětí se zdravotním postižením, které jsou integrovány v rámci mateřských a základních škol v regionu jižních Čech.Výzkumem byla potvrzena hypotéza č. 1 předpokládající, že za pomoci osobního asistenta se děti se zdravotním postižením začleňují do kolektivu lépe. Z výzkumu vyplývá, že osobní asistent je u dítěte s těžkým zdravotním postižením nezbytný. Potvrzena byla také hypotéza č. 2 předpokládající, že v každodenní praxi dochází k záměně kompetencí osobního asistenta a asistenta pedagoga. Tato hypotéza byla potvrzena jak výsledkem dotazníkového šetření, tak z výsledků získaných z rozhovorů s vedoucími asistenčních služeb a pracovnicí SPC. Obě asistenční služby mají jasně vymezenou náplň práce. Potřeby integrovaných žáků se zdravotním postižením mohou být plně pokryty pouze kombinací obou služeb. Cílem sociální služby osobní asistence je integrace zdravotně postižených dětí mezi zdravé vrstevníky v rámci běžných škol. Posláním osobního asistenta je kompenzovat postižení žáka v činnostech, které nemůže vykonávat samostatně, pomáhat mu v rozvoji osobnosti a uspokojování sociálních potřeb. Dle mého názoru považuji práci osobního asistenta za velmi přínosnou a proto je důležité informovat rodiče zdravotně postižených dětí o možnosti využití této služby. The bachelor thesis deals with importance and possibilities of personal assistance in school integration of handicapped children. A partial objective was to map such personal assistance activities with handicapped children who are integrated in nursery and primary schools in the South Bohemian Region.The research confirmed No. 1 hypothesis that those handicapped children who had personal assistants could integrate better into the group. It can be seen that a personal assistant is necessary for children with serious handicap. No. 2 hypothesis that competences of a personal assistant and educational assistant are mixed in every day practice was confirmed as well by both the results of the questionnaire examination and on the basis of interviews with assistant supervisors and the SPC worker. Job descriptions of both kinds of assistance are strictly specified. Integrated handicapped pupils´ needs can be fully satisfied only by combination of both the services. The goal of the personal assistance social service is to integrate handicapped children into their healthy peers at common schools. Such a personal assistant should compensate a pupil´s handicap in activities which the children cannot do themselves, help them in development of his/her personality and in satisfying their social needs. I believe such assistant´s work is very useful and that´s why handicapped children´ parents should be informed how to use it.
Klíčová slova:
dítě s těžkým zdravotním postižením; integrace; osobní asistence; vzdělávání; child with hard handicap; education; integration; personal assistance Citace: MRÁČKOVÁ, Iva. Význam a možnosti osobní asistence při školní integraci dětí se zdravotním postižením.. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/13365