Název:
Komunikační dovednosti sester u pacientů odlišné kultury
Překlad názvu:
The communication skills of nurses with patients of foreign culture
Autoři:
JAREŠOVÁ, Marie Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je věnována komunikačním dovednostem sester s pacienty odlišné kultury. Cílem práce bylo zjistit, jaké bariéry nastávají během komunikace s pacienty odlišné kultury, a zmapovat znalosti sester o vhodném postupu komunikace s těmito pacienty. Dalším cílem bylo prozkoumat zkušenosti pacientů odlišné kultury v oblasti komunikace ve zdravotnických zařízeních a zjistit, jaká mají specifika při komunikaci. V teoretické části byly popsány obecné zásady komunikace. Dále byly popsány tři národnostní menšiny žijící v České republice (vietnamská, romská, ukrajinská) a dvě náboženské menšiny (vyznavači pravoslaví a vyznavači islámu), se kterými se v České republice můžeme setkat. Byla popsána jejich charakteristika a specifika v oblasti zdraví a komunikace. Empirická část byla zpracována pomocí kvalitativního výzkumu. Technikou sběru dat byl polostrukturovaný rozhovor. První skupinu probandů tvořily všeobecné sestry, které mají zkušenost s ošetřováním pacientů odlišné kultury. Druhá skupina probandů byla složena ze zástupců jednotlivých národnostních a náboženských minorit (Vietnamci, Ukrajinci, Romové a pravoslavní a vyznavači islámu). Získané odpovědi z rozhovorů byly roztříděny do jednotlivých kategorií a podkategorií. Z výzkumného šetření vyplývá, že největším problémem nastávajícím při komunikaci sester se zástupci jiných národnostních a náboženských minorit je absence jazykového vybavení ošetřujícího personálu, jelikož není a nemůže být vždy splněna podmínka, že hospitalizovaný pacient v české nemocnici bude jazykově a komunikačně vybaven tak, aby byl schopen aktivně používat češtinu. Zároveň bylo zjištěno, že vedle jazykového vzdělávání ošetřovatelského personálu je zapotřebí průběžně seznamovat ošetřovatelský personál s jednotlivými aspekty kulturních a komunikačních specifik jednotlivých menšin. Hlavním a důležitým poznatkem je, že ošetřující personál, i když nevládne cizím jazykem daného pacienta, je ochoten nalézt společnou řeč svým osobním a profesionálním přístupem. Součástí diplomové práce je výstup v podobě edukačního materiálu určeného pro všeobecné sestry, jež by je měl seznámit se specifiky při komunikaci s pacienty vybraných národnostních a náboženských minorit.This Master thesis is focused on the communication skills of nurses with patients of different culture. The goal of this thesis was to figure out the barriers which arise during the communication with patients of different culture and to further determine the knowledge of nurses about proper approach with these patients. The next goal was to gather the patients experience in the area of communication in healthcare facilities and to find out their communication specifications. In the theoretical part, general principles of communication were described. Subsequently, three various national minorities (Vietnamese, Romany, and Ukrainian) and two religious minorities (Orthodox and Muslim), which can be found in the Czech Republic, were introduced. Most importantly, their characteristics and their specifications in the field of healthcare and communication were defined. The empiric part of the thesis was evaluated by a qualitative research with a semi-structured interview as a data gathering technique. The first subject group included general nurses which had had experience with taking care of patients of different culture. The second subject group consisted of several individuals of particular national and religious minorities (Vietnamese, Ukrainian, Romany, Muslim and Orthodox). Obtained information from the interviews was sorted into individual categories and subcategories. Eventually, the data showed that the biggest problem which arises during the communication between nurses and individual patients of different national and religious minorities is a language barrier from the side of the healthcare professional. It is mostly due to the fact that a hospitalized patient in a Czech healthcare facility is not always able to actively communicate with the staff in Czech. Additionally, it was observed that apart of the language barrier, there is a need to continuously educate the healthcare personnel about individual aspects of cultural and communicational specifications of mentioned minorities. The main and most important finding of this thesis is that the attending personnel is always willing to look for a way how to communicate with foreign patients on a personal and professional level even despite the language barrier. The output of this Master thesis is an educational material made for general nurses which helps with the introduction of particular communication specifications of patients of several chosen national and religious minorities.
Klíčová slova:
jazyková bariéra; komunikační bariéra; národnostní menšiny v ČR; pacient s jazykovou bariérou; transkulturní ošetřovatelství; communication barrier; language barrier; national minorities in the Czech Republic; patient with language barrier; transcultural nursing Citace: JAREŠOVÁ, Marie. Komunikační dovednosti sester u pacientů odlišné kultury. České Budějovice, 2021. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/65770