Název:
Průzkum názorů učitelů přírodovědných předmětů na aktuální problémy ve výuce botanických témat na ZŠ
Překlad názvu:
Survey of science teachers' attitudes to problems in teaching botany at basic schools
Autoři:
KOUDELKOVÁ, Michaela Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá fenoménem "plant blindness" tedy opomíjením rostlinstva ve prospěch živočišných druhů a člověka a hledáním důkazů existence této problematiky v českém školství pro základní vzdělávání. V první části je nastíněna problematika "plant blindness" převzaná především ze zahraničních literárních zdrojů, její definice, důvody a možné globální následky. Věnována je zvláštní pozornost výzkumům prováděným ve školním prostředí a tyto výsledky jsou srovnávány s výsledky našeho dotazníkového šetření. Poslední část teoretické části je věnována metodám a způsobům jak "plant blindness" potlačit nejen ve školním prostředí, ale i u široké veřejnosti. Vlastní výzkum byl prováděn formou dotazníkového šetření u pedagogů na základních školách. Jednotlivé otázky jsou vyhodnoceny a výsledky porovnány se zahraniční literaturou. Vyhodnocení výzkumných otázek naznačuje existenci "plant blindness" v našem školství pro základní vzdělávání a to jak u žáků tak pedagogů. This diploma thesis deals with the phenomenon of "plant blindness", i.e. the neglect of plants in favor of animal species and humans, and the search for evidence of the existence of this problem in Czech primary education system. Firstly, the issue of "plant blindness" is outlined, taken mainly from foreign literary sources, its definition, causes, and possible global consequences. An attention is paid to special research carried out in the school environment and these results are compared with the results of our questionnaire survey. Finally, the second part of this thesis is devoted to methods and ways to suppress "plant blindness" not only in the school environment but also among the public. The actual research was conducted in the form of a questionnaire for teachers at elementary schools, and individual questions were evaluated and compared with foreign literature. The results of the research indicates that "plant blindness" does exist in our primary education system, both among students and teachers.
Klíčová slova:
"plant blindness"; botanická gramotnost; problémy ve výuce botaniky; udržitelný rozvoj; výuka botaniky; "plant blindness"; botanical literacy; problems in teaching botany; sustainable development; teaching botany Citace: KOUDELKOVÁ, Michaela. Průzkum názorů učitelů přírodovědných předmětů na aktuální problémy ve výuce botanických témat na ZŠ . České Budějovice, 2022. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/65630