Název:
Rozvoj komunikačních schopností u dětí s poruchou autistického spektra
Překlad názvu:
Developing communication skills for children with autism disorder
Autoři:
VYHNÁNKOVÁ, Aneta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se soustředí na problematiku dětí s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) ve vztahu k rozvoji komunikačních schopností těchto dětí v předškolním věku. Práce je rozdělena do dvou částí, a to na teoretickou a empirickou. První kapitola teoretické části se snaží objasnit problematiku PAS, přičemž v prvé řadě vymezuje její teoretický rámec, popisuje její projevy zahrnující zejména triádu příznaků a popisuje etiologii. Dále se zaměřuje na její rozdělení podle funkčnosti a na jednotlivá členění. Druhá kapitola se zaměřuje na objasnění problematiky komunikace u dětí s PAS, přičemž poukazuje na rozdíly mezi dětmi intaktními a dětmi s PAS. Třetí kapitola se dále zabývá možnostmi rozvoje komunikačních schopností u dětí s PAS s akcentem na přístup aplikované behaviorální analýzy, strukturovaného učení a alternativních a augmentativních forem komunikace. Praktická část se poté zaměřuje na zodpovězení hlavního výzkumného cíle, kterým je zjistit, jaký přístup má vybraná mateřská škola zřízená podle §16, odst. 9 Školského zákona a její pracovníci k rozvoji komunikačních schopností u dětí s PAS, a jaké nástroje nebo metody v tomto směru využívají. Pro zodpovězení výzkumného cíle byla využita metoda pozorování, analýzy dokumentů a polostrukturovaných rozhovorů. Výsledkem výzkumu je poté zjištění, jak přistupuje vybraná mateřská škola k rozvoji komunikačních schopností u dětí s PAS, které metody a pomůcky se v praxi při rozvoji komunikačních schopností dětí s PAS ve vybrané mateřské škole používají, a které se pedagogickým pracovníkům nejvíce osvědčily. This bachelor thesis focuses on the issue of children with autism spectrum disorder (hereafter referred to as PAS) in relation to the development of communication skills of preschool-aged children. The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The first chapter of the theoretical part aims to clarify the issue of PAS, defining its theoretical framework, manifestations, particularly the triad of symptoms, and describing its aetiology. Then it focuses on its division according to functionality and on the individual subdivisions. The second chapter focuses on the clarification of communication in children with PAS, pointing out the differences between intact children and children with PAS. The third chapter further explores the possibilities of developing communication skills among children with PAS, with an emphasis on the approach of applied behavioural analysis, structured learning and forms of alternative and augmentative communication. The practical part focuses on answering the main research objective, which is to realise what type of approach the selected kindergarten established under Section 16, paragraph 9 of the Education Act and its employees take towards children with PAS in terms of communication skills, tools or methods. The observation method, document analysis and semi-structured interviews were used to answer the research objective. As a result of the research, it is possible to find out how the selected kindergarten approaches the development of communication skills for children with PAS, which methods and tools are used in practice in the development of communication skills for children with PAS in the selected kindergarten, and which ones have proved to be the most effective for the pedagogic workers.
Klíčová slova:
ABA; alternativní způsoby komunikace; komunikace; PAS; strukturované učení; ABA; alternative modes of communication; communication; PAS; structured learning Citace: VYHNÁNKOVÁ, Aneta. Rozvoj komunikačních schopností u dětí s poruchou autistického spektra. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/64190