Název:
Behaviorální ekonomie: Kolik nás stojí společenské normy?
Překlad názvu:
Behavioural economics: How much do the social norms cost?
Autoři:
FERENTS, Pavlo Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá společenskými normami a vztahy na pracovišti z pohledu behaviorální ekonomii. Teoretická část definuje základy behaviorální ekonomie ve srovnání s klasickou a neoklasickou ekonomií, a vysvětluje existující konflikt mezi těmito ekonomickými školami. Na daná východiska následně navazuje přehled současných studií k vybrané problematice. Cílem praktické části je zjistit cenu společenských norem na pracovišti prostřednictvím analýzy sociálních vztahů v organizacích. Výzkum je založen na dotazování zaměstnanců napříč různými organizacemi v rámci České republiky a zaměřuje se na terciární sektor. Data z průzkumu jsou analyzována pomocí jednovýběrového T-testu a dvouvýběrového T-testu. Následně je implementována jednofaktorová ANOVA, která analyzuje závislost mezi cenou společenských norem a specifickými faktory. V závěru jsou výsledky výzkumu interpretovány vzhledem k manažerským postupům ve firmě. The thesis deals with social norms and relationships at workplace in concept of behavioural economics. The theoretical part defines the bases of behavioural economics in comparison with classical and neoclassical economics and explains existing conflict between those economics schools. The bases are subsequently followed up by an overview of current studies on selected problems. The aim of the practical part is to determine the cost of the social norms at workplace through analysing social relationships in organizations. The research is based on surveying employees across different organizations within the Czech Republic and focuses on tertiary sector. The data of the survey are analysed by means of One Sample T-test and Two Sample T-test. Furthermore, the One-way ANOVA is implemented to analyse the dependence between the cost of the social norms and the specific factors. In conclusion, the results of the survey are interpreted with respect to managerial approach.
Klíčová slova:
behaviorální ekonomie; pracovní motivace; sociální normy; sociální vztahy na pracovišti; společenské normy; řízení lidských zdrojů.; behavioural economics; HR management.; social norms; social relationships at workplace; work motivation Citace: FERENTS, Pavlo. Behaviorální ekonomie: Kolik nás stojí společenské normy?. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/63651