Název:
Využívání pomůcek pedagogiky Marie Montessori při výuce žáků s mentálním postižením
Překlad názvu:
Utilization of Maria Montessori Pedagogy Teaching Aids in Classes with Mentally Handicapped Pupils
Autoři:
KABOŇOVÁ, Hana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem bakalářské práce je zhodnotit dlouhodobější využívání pomůcek Marie Montessori při výuce žáků s mentálním postižením. Teoretická část nastiňuje nové paradigma celého oboru speciální pedagogiky a vymezuje předmět a cíle psychopedie. Následující kapitola vysvětluje pojem mentální postižení a vývoj terminologie s ním spojenou. Samostatná kapitola je věnována vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední kapitola popisuje vědecké vzdělávání Marie Montessori, principy Montessori pedagogiky jako alternativního směru vzdělávání, zaměřuje se na připravený didaktický materiál a jeho využívání při práci s dětmi s mentálním postižením - poruchou intelektového vývoje. Výzkumný proces v praktické části je realizován metodou kvalitativního přístupu a je využito výzkumného designu případové studie a částečně též mnohonásobné případové studie. Bylo využito kvalitativních technik sběru dat, jako jsou metody zúčastněného pozorování a hloubkového rozhovoru, analýza zaměřená na zjišťování úrovně školních dovedností a výsledků činnosti ve sledovaných oblastech v průběhu jednoho školního roku. Použit byl i deník výzkumníka a studium dokumentace. V závěru bakalářské práce je na základě výzkumného šetření a získaných teoretických poznatků potvrzeno naplnění stanoveného cíle. Je zde zhodnocena a zanalyzována úroveň dosažených výukových cílů v předmětu matematika ve vybraném učivu při dlouhodobějším využívání pomůcek Montessori pedagogiky u vybraných žáků s mentálním postižením. Používání dalších pomůcek tohoto pedagogického systému i mimo sledovanou oblast se ukázalo jako přínosné.The aim of the Bachelor's thesis is to evaluate a long-term use of Marie Montessori's teaching aids in education of pupils with mental impairment. The theoretical part outlines a new paradigm of the whole discipline of special pedagogy and defines the subject and objectives of psychopaedia. A separate chapter is The following chapter explains the term mental disability and the development of the related terminology. Dedicated to the teaching of pupils with special educational needs. The last chapter describes the scientific education of Marie Montessori, the principles of Montessori pedagogy as an alternative way of education and is being concentrated on prepared didactic material and its use in work with children with mental deficiency - mental development disorder. The research process in the practical part is implemented by the method of qualitative approach and the research design of case study and partly multiple case study too. Furthermore, there were implemented qualitative data collection techniques such as the method of participated observation and in-depth interview, an analysis aimed at looking into the level of school skills and the results of activity in specific areas during one school year. A researcher's diary and documentation study were used as well. The concluding part presents the succesfull confirmation of the given aim based on the research and obtained theoretical fidings. There is an evaluation and analysis of the achieved educational goals in particular subject matter of Mathematics with a long-term application of Montessori pedagogy teaching aids while teaching particular pupils with mental handicap/disability. The use of other aids of this pedagogical system even outside the observed area proved to be beneficial.
Klíčová slova:
mentální postižení; Montessori pomůcky; principy Montessori pedagogiky; psychopedie; speciální pedagogika; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; mental disability/handicap; Montessori teaching aids; principles of Montessori pedagogy; psychopaedia; pupil with special educational Leeds; special pedagogy Citace: KABOŇOVÁ, Hana. Využívání pomůcek pedagogiky Marie Montessori při výuce žáků s mentálním postižením. České Budějovice, 2020. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/61736