Název:
Kulturní dědictví v rozvoji cestovního ruchu Orlicka
Překlad názvu:
Cultural heritage and development of tourism in Orlík region
Autoři:
VLASÁKOVÁ, Veronika Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem této práce bylo zhodnocení kulturního dědictví v rozvoji cestovního ruchu v regionu Orlicko. Pro získání výsledků byl použit sběr jak sekundárních, tak i primárních dat. Metodou přímého dotazování bylo získáno 1584 validních dotazníků, jejich zpracování se uskutečnilo pomocí výpočetní techniky- programů MS Excel a Statistika Cz v.6. K interpretaci dat bylo použito nástrojů deskriptivní statistiky, k jejich otestování pomohly analýzy hypotéz. Byl proveden terénní výzkum oblasti. Zjištěné atraktivity byly ve formě polygonů zaneseny do nově vytvořené vrstvy geografického informačního systému Janitor. V regionu Orlicko existuje více než 130 kulturních movitých památek ve 21 typech. Toto zjištění jen potvrzuje domněnku o diverzifikaci struktury předpokladů cestovního ruchu spojeného s dědictvím. Více než 5 typů památek nabízí obec Varvažov, Čimelice, Orlík nad Vltavou a Mirovice. V prvních čtyřech je lokalizovaná alespoň jedna velmi významná atraktivita, tyto obce též vykazují nejvyšší potenciál. Bylo tedy prokázáno, že se význam kulturního dědictví v obcích liší. U skupin návštěvníků segmentovaných podle pohlaví, míry participace na kulturně-historických atraktivitách a podle názoru na historii, byly zjištěny významné rozdíly v motivech a v charakteristikách cílového místa, které ovlivňují výběr místa dovolené. Uvolnění se od každodenního života a práce, návštěva zajímavých míst a jejich poznání, patří mezi hlavní motivy dovolené. Účastníci se během svého volna chtějí pobavit a změnit prostředí. Se vzrůstající účastí na kulturním cestovním ruchu, nebo se zvyšujícím se zájmem o historii, stoupá také důležitost kulturně-historických atraktivit v lokalitě. Stejnou tendenci je možno pozorovat u poznání jako motivu dovolené. Nejvyšší důležitost je při výběru místa dovolené přikládána přírodnímu prostředí, existenci historických měst v regionu, zdravému prostředí, možnosti občerstvení a stravování a možnosti koupání. Pro ženy obecně, jsou kulturně-historické atraktivity v regionu a motivy s nimi spojené významnější než pro muže. Ve vymezené oblasti existují vysoké předpoklady pro využití kulturního dědictví v rozvoji cestovního ruchu. Nejvýznamnější atraktivity jsou soustředěny do několika obcí. Oblast ale není pro návštěvníky prvotně spojena s kulturou, motivy jejich návštěvy jsou spíše spojeny s rekreací. Právě proto se zde nabízí možnost rozvoje kulturně-historických atraktivit jako zdroje sekundární nabídky.The aim of this work is to evaluate the cultural heritage in the development of tourism in the region of Orlicko. For studying, there were used secondary and primary data. Thanks to marketing research, we got 1,584 valid questionnaires. There were used computer programs (MS Excel and Statistics Cz v. 6) for data processing. The data interpretation tools used descriptive statistics and the analysis of testing hypotheses. There was conducted field research of the area. The monuments were entered into the newly formed layers of geographic information system Janitor in the form of polygons. In the region of Orlicko, there exist more than 130 cultural monuments in 21 types. These results confirm the presumption about diversity of the structure of assumptions heritage tourism. This diversity is also noticeable in the villages of the defined area. More than 5 types of monuments offer urban areas Varvažov, Čimelice, Orlik nad Vltavou and Mirovice. In the first four there is localized at least one attraction of a greatly importance. These communities also show the highest potential. It was demonstrated, that the importance of cultural heritage in the areas is different. There were found significant differences in the motives and characteristics of the target site, which affect the choice of place of holiday. These differences were detected in groups partitioned by gender, level of participation in cultural and historical attractions and by their interest in history. The main motives for holiday were: to release from everyday life and work, visit interesting places and get them known. Participants wish to leave their homes for having fun and change the place. The importance of cultural and historical attractions in the locality is increasing in conjunction with participation in cultural tourism and the increasing interest in history. The same tendency can be seen in knowledge as a reason for holiday. When the holiday place is selected the highest importance is: natural environment, the existence of historic cities in the region, a healthy environment, the possibility of refreshments and meals, and bathing options. For women, it is more important the existence of the cultural and historical attractions in the region and associated motives, than for men. In the designated area, there are high requirements for the use of cultural heritage in the development of tourism. Major attractions are concentrated in several villages. The region is not primarily associated with the culture; the motives of visitors are more connected with recreation. There is also possibility of developing cultural and historical attractions as a source of secondary supply.
Klíčová slova:
atraktivity; Cestovní ruch; image atraktivit; kulturní atraktivity; kulturní cestovní ruch; kulturní dědictví; marketingový výzkum; motivy; oblast Orlicka.; cultural tourism; heritage; image; market research; monuments; motives; Orlicko region.; Tourism Citace: VLASÁKOVÁ, Veronika. Kulturní dědictví v rozvoji cestovního ruchu Orlicka. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/12046