Název:
Metodika výuky přírodovědy regionu na příkladu Klatovska
Překlad názvu:
The teaching of region-general science on the Klatovsko example
Autoři:
NOVOTNÁ, Anežka Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá metodikou výuky přírodovědy regionu na příkladu Klatovska. V první části je z odborné literatury vytvořen teoretický úvod, který popisuje Klatovsko z různých hledisek. Je zde probírána charakteristika, vymezení a členění území, fyzickogeografické údaje, socioekonomické údaje a ochrana krajiny a přírody. Práce se nezaměřuje pouze na obor přírodovědy, ale věcně a logicky ho doplňuje o informace z vlastivědy, které společně dávají ucelený pohled na řešené území. Nezbytnou částí diplomové práce je vlastní šetření, které provádí průzkum znalostí žáků 4. a 5. tříd základních škol. Pro tento výzkum používá metodu mentálního mapování doplněnou dotazníkovým šetřením. Výsledky šetření jsou následně v práci analyzovány a interpretovány pomocí přehledných grafů. Na základě zjištěných údajů o znalostech žáků týkajících se zájmového regionu Klatovska jsou připraveny praktické učební pomůcky pro pedagogy vyučující regionální přírodovědu a vlastivědu v daném regionu. Vytvořeny jsou učební texty pro přímou výuku žáků a navazující pracovní listy pro kontrolu hloubky znalostí a kvalitu výuky. Jako alternativní možnost výuky jsou zde předkládány zábavné projekty použitelné pro výuku celého Klatovského regionu. The aim of this diploma thesis is The teaching of region-general science on the Klatovsko example. In the first part of the work is the theoretical introduction composed from special literature which describes Klatovsko in many views. The region is characterized, defined and divided to the sub regions; either physical-geographical and socio-economical data as well as environment-conservation are reviewed in the theoretical part of this thesis. The work is not focused only on range of general science but also logical attaches it with information from regional geography. This data together gives allover review on the resolved region. The necessary part of this diploma these is own resolving which is based on seeking for knowledge about the region in 4th and 5th classes of elementary schools. The little spread method of mental mapping was used for research and the method was extended with questionary investigation. The results of own resolving are discussed and interpreted by suitable graphs. The teaching-utilities for either region-general science and geography were created on base of obtained results. The learning texts are prepared for direct-teaching of pupils and connected working sheets for reviewing their knowledge and quality-control of teaching were attached. As an alternative learning-method the funny projects are provided with this work. These projects are useful for teaching of Klatovy region.
Klíčová slova:
CHKO Šumava; dotazníkové šetření; fauna; flóra; geologie; Klatovsko; mentální mapování; NP Šumava; ORP Horažďovice; ORP Klatovy; ORP Sušice; pracovní listy; projekty; přírodověda; učební texty; vlastivěda; CHKO Šumava; general science; geology; Klatovsko; mental mapping; NP Šumava; ORP Horažďovice; ORP Klatovy; ORP Sušice; projects; questionary investigation; regional geography; teaching-utilities; working sheets Citace: NOVOTNÁ, Anežka. Metodika výuky přírodovědy regionu na příkladu Klatovska. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10351