Název:
Etické a pragmatické aspekty tyflopedické praxe
Překlad názvu:
The ethics and pragmatics aspects of tyflopedic profession
Autoři:
KLŮCOVÁ, Helena Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Jako osobu se zrakovým znevýhodněním lze označit jedince, jehož poškození zraku nějakým způsobem ovlivňuje vykonávání běžných činností a zároveň mu nepostačuje běžná optická korekce. Tyflopedie / oftalmopedie je oborem speciální pedagogiky zaměřeným na výchovu, vzdělávání a rozvoj osob se zrakovým znevýhodněním. Byla prověřena všeobecná informovanost o tyxflopedii, správném přístupu a chování k osobám se zrakovým znevýhodněním a zmapován současný postoj široké veřejnosti k osobám se zrakovým znevýhodněním. Byla použita metoda dotazování (techniky sběru dat pomocí dotazníku/dotazníková metoda). Výzkum proběhl v běžném českém velkoměstě (České budějovice). Celkem byly stanoveny dvě hypotézy. První hypotéza zněla, že informovanost veřejnosti ohledně tyflopedie a správného přístupu k osobám se zrakovým znevýhodněním je průměrná (až nedostačující). Druhá hypotéza zněla, že postoj veřejnosti k osobám se zrakovým znevýhodněním je pozitivní. Obě stanovené hypotézy byly potvrzeny.A sight disadvantaged person is an individual whose sight impairment influences in a way the performance of daily activities and cannot by sufficiently solved using common optical correction. The typhlopedia / the ofthalmopedia is a special education branch focused of education, trainig and development of sight disadvanced persons. The general awareness on typhlopedia and the right approach towards the sight disadvantaged persons was investigated and the current attitude of the general public towards to sight disadvantaged persons was mapped. Tha inquiry method (data collection technique using questionnaire/ questionnaire method) was used. The research was carried out in a common Czech city (České budějovice). Generally, two hypothesis were postulated. The first hypothesis was defined as the public awareness on typhlopedia and the right approach towards the sight disadvantaged persons being average (to insufficient). The other hypothesis was that the public attitude towards the sight disadvantaged persons is positive. Finally, the both hypothesis were conformed.
Klíčová slova:
Osoba se zdravotním znevýhodněním; osoba se zrakovým znevýhodněním; Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých; speciální pedagogika; tyflopedie; zdravotní znevýhodnění; zrakové znevýhodnění; a sight disability; a sight disadvantaged person; disability; Medically disadvantaged person; the special education; the typhlopedia; The United Blind and Weak-sighted Organization Citace: KLŮCOVÁ, Helena. Etické a pragmatické aspekty tyflopedické praxe. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/12826