Název:
Zahraniční studijní pobyty pro studenty se specifickými potřebami
Překlad názvu:
Study stays abroad for students with special needs
Autoři:
Špinka, Aneta ; Richter, Eva (vedoucí práce) ; Sládek, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Výjezd na zahraniční univerzitu je pro řadu studentů se specifickými potřebami velmi obtížný, podle dostupných dat je mezi všemi účastníky programu Erasmus+ pouze 0,15 % studentů se specifickými potřebami, přičemž na univerzitách tvoří skupinu 10-20 % ze všech studentů (Evropská Komise, 2022). Proto jsem se s mém výzkumu zaměřila na otázku, jaké jsou největší bariéry pro studenty se specifickými potřebami při zařizování a realizaci stipendijního výjezdu v zahraničí. A zda celkově považují zkušenost s pobytem jako přínosnou pro jejich následující život a kariéru. Jako doplňkovou proměnnou jsem si zvolila motivaci, protože ta je nezbytná na cestě k rozhodnutí vyjet. Protože mým cílem bylo získat co nejvěrnější popis událostí a zážitků, zvolila jsem kvalitativní studii realizovanou formou polostrukturovaných rozhovorů. Ty byly konány se studenty se specifickými potřebami, kteří se již pobytu zúčastnili. Při analýze jsem na zjištěné výsledky nahlížela optikou konceptu rovných příležitostí. Docházím k závěru, že je dosaženo rovnosti příležitostí, protože existují mechanismy, jakými lze studenty se specifickými potřebami adekvátně integrovat do výjezdů, ale díky chybě v systému a komunikaci v něm není dosaženo rovnosti podmínek, a díky tomu ani rovnosti výsledků, v mém případě hlavně těch...(in English): Going to a foreign university is very difficult for a number of students with specific needs, according to the available data, only 0.15% of students with specific needs are among all Erasmus+ program participants, while at universities they make up a group of 10-20 % of all students (Evropská Komise, 2014). That is why I focused my research on the question of what are the biggest barriers for students with specific needs when arranging and implementing a scholarship programm. And whether they generally consider the stay experience to be beneficial for their subsequent life and career. I chose motivation as an additional variable, because it is necessary on the way to the decision to go. Since my goal was to obtain the most faithful description of events and experiences, I chose a qualitative study carried out in the form of semi-structured interviews. These were held with students with specific needs who had already participated in the stay. During the analysis, I looked at the results obtained through the lens of the concept of equal opportunities. I conclude that equality of opportunity is achieved because there are mechanisms by which students with specific needs can be adequately integrated into the study abroad programms, but due to a flaw in the system and communication within...
Klíčová slova:
postižení|zdravotní postižení|studentská mobilita|vzdělávání|studium|inkluze|přístupnost; disability|disabilities|student mobility|education|study|inclusiveness|accessibility