Original title:
Možnosti využití DV na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Possibilities and application of theatrical education on the First Stage of Elementary school system in the Czech Republic
Authors:
Ilbergová, Daniela ; Ferklová, Alžběta (advisor) ; Váňová, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem možnosti využití dramatické výchovy na 1. stupni ZŠ. Téma jsem si vybrala z důvodu toho, že dramatická výchova se ve výuce na základních školách objevuje velmi zřídka a zajímalo mě, jestli ji alespoň učitelé využívají během výuky. Práce je členěna do dvou částí, teoretickou část a praktickou část. Teoretická část je zpracována na základě odborných zdrojů. Zaměřuje se na dramatickou výchovu a je kladen důraz na metody a jejich aplikace ve vyučování. Praktická část se zabývá výzkumem frekvence využívání dramatické výchovy při výuce na 1. stupni ZŠ. Zjišťuje, které metody dramatické výchovy jsou nejvíce využívané a do jakých předmětů jsou zařazované. Pro sběr dat jsem zvolila metodu standardizovaného dotazníku. Pomocí otázek jsem zjišťovala, kterou metodu dramatické výchovy pedagogové na 1. stupni ZŠ využívají a do kterých předmětů dramatickou výchovu zařazují. V rámci výzkumu jsem zjistila, že dramatická výchova je nejčastěji využívaná v českém jazyce a přírodovědě. Na základě výzkumu jsem sestavila návrh na vyučovací hodiny na předměty, v kterých dramatická výchova není tolik využívaná. KLÍČOVÁ SLOVA Využití dramatické výchovy, Dramatická výchova, Metody dramatické výchovy, Žák mladšího školního věkuThis Diploma Thesis discusses the topic of theatrical education, its application and possibilities in the field of First Stage Elementary school education. The topic has been chosen due to a single theory, that the theatrical education is only seldom used in the educational process. It is under consideration, whether and to what extent teachers use the theatrical education during tuition. The paper is dividied into two main parts: theoretical and practical. Theoretical part is based on various scientific papers and resources. It points its interest on theatrical education, its methodology and application during tuition. In the practical part, the main focus is the research of usage rate of theatrical education during tuition on the First Stage of the Elementary school. It investigates methods used most druing the tuition, as well as in what kind of school subjects the theatrical education is used. For data collection, I chose the method of a standardized questionnaire. Questioning, I found out which method of drama education teachers at the 1st stage of primary school use and in which subjects the drama education is included. Based on this research, I found that drama education is most often used in teaching the Czech language and natural sciences. As a conclusion, I compiled a proposal for lessons...
Keywords:
Application of theatrical education; First Stage Elementary student; methods of theatrical education; theatrical education; dramatická výchova; metody dramatické výchovy; Využití dramatické výchovy; žák mladšího školního věku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172660