Název:
Zobrazení a význam zvířat v renesanční portrétní tvorbě: případ hranostaj
Překlad názvu:
Depiction and Meaning of Animals in Renaissance Portraiture: The Case of the Ermine
Autoři:
Marešová, Markéta ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Zlatohlávek, Martin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá zobrazováním a významem zvířat v evropské portrétní malbě období 2. poloviny 15. století až počátku 17. století a popsáním vztahu mezi člověkem a zvířetem projevujícím se v příznačném prostoru portrétu i renesanční kultuře obecně. V rámci uměleckých žánrů dochází právě v portrétu k jejich bezprostřední interakci, neboť zvířata jsou obvykle komponována do portrétu právě na přání zadavatele uměleckého díla a figurují zde v roli symbolu, skrze nějž portrétovaný komunikuje s divákem. Základním rysem zvířecí symboliky je ambivalence a mnohovrstevnatost, která se utvářela v průběhu staletí, a v případě renesanční ikonografie zvířat měly formulující význam především starověké rukopisy a středověké bestiáře. Ze široké škály zobrazovaných zvířecích druhů se tato práce podrobněji soustředí na zobrazení a význam hranostaje, který patří k méně obvyklým motivům. Symboliku hranostaje práce déle rozebírá v případové studii dvou mistrovských děl doby renesance - Dáma s hranostajem Leonarda da Vinci a Portrét mladého rytíře v krajině benátského malíře Vittore Carpaccia pro jejichž interpretaci sehrála jeho přítomnost významnou roli. Teoretickými východisky práce je pak dobový kontext umělecké produkce v Evropě a vývoj její ikonografie specificky zaměřené na zvířata. Klíčová slova: renesance,...This thesis deals with representation of animal and their meaning in european portrait painting of the period spanning from second half of 15th century till the beginning of 17th century and it sets to describe relationship between humans and animals occurring in the symptomatic space of portraiture as well as the renaissance culture in general. Among the art genres it is portrait where we can trace immediate interaction of humans and animals as the later are usually included in the painting on demand of the submitter of the artwork and are positioned there as a symbol though which the portrayed person communicates with viewer. The fundamental characteristic of animal symbolic is its ambivalence and multiplicity of meaning shaped over centuries as the renaissance iconography of animal have been dominantly formed by ancient manuscripts and medieval bestiaries. From the wide specter of animals represented in this period my thesis is focusing in detail on the case of ermine which was one of the less commonly represented animals. Symbolism of the ermine is further discussed in case study on two particular master pieces of renaissance art - Lady with an Ermine by Leonardo da Vinci and Young Knight in a Landscape from venetian painter Vittore Carpaccio - where the appearance of the animal plays key role...
Klíčová slova:
hranostaj; ikonografie; Leonardo da Vinci; malířství; portrétní tvorba; renesance; symbolika; Vittore Carpaccio; zobrazování; zvířata; animals; depiction; ermine; iconography; Leonardo da Vinci; painting; portraiture; Renaissance; symbols; Vittore Carpaccio