Název:
Uspokojování potřeby komunikace u klientů s poruchou sluchu na ORL
Překlad názvu:
Meet the needs communication near clients with dysacousia on ORL
Autoři:
HOLAROVÁ, Erika Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce byla vypracována na téma: Uspokojování potřeby komunikace u pacienta s poruchou sluchu na ORL. Poruchy sluchu jsou nejčastějším onemocněním. Ke zhoršování sluchu dochází u člověka již od puberty. Proto, aby sestra pracující na ORL mohla pochopit pacienty s poruchou sluchu, musí nejdříve pochopit jejich myšlení a to, co prožívají. Komunikace s těmito pacienty je velice různorodá a odvíjí se od toho, s jak těžkou poruchou sluchu pacienti do nemocnice přicházejí. Uspokojování potřeby komunikace je nedílnou součástí ošetřovatelského procesu. Pokud sestra vede rozhovor s pacientem, musí si všímat nejen toho, co ji pacient povídá, ale všímá si také jeho neverbálního projevu, jelikož i ten sestře může napovědět více než jeho projev verbální. Sestra vždy zvolí vhodnou formu komunikace, která pacientovi pomůže porozumět. Sestavili jsme dva typy dotazníků, pro sestry a pro pacienty. Oba typy obsahovaly základní identifikační otázky a další otázky byly směřovány tak, abychom zjistili, zda dochází k uspokojování potřeby komunikace. Dle výsledků ze získaných dat od sester jsme zjistili, že komunikace u pacientů s poruchou sluchu není uspokojována. Toto nám potvrzují také výsledky z dotazníků, které jsme rozdali pacientům. Hypotéza naší práce zněla: Klientům s poruchou sluchu na ORL oddělení je více uspokojována potřeba komunikace než na ORL ambulanci. Tato hypotéza se nám potvrzuje dle získaných dat od pacientů a sester. Práci bude možno využít pro edukaci sester Zdravotně sociální fakulty i pro zkvalitnění ošetřovatelské péče sester pracujících na oddělení a ambulanci ORL. The work was elaborated on the topic: Satisfaction of communication needs in patients with hearing disorder at ORL. Hearing disorders are most frequent diseases. Hearing goes impairing from puberty in human. In order that the nurse working at ORL can understand patients with hearing disorders, she must first understand their thinking and experiencing. Communication with such patients is very various and depends on the degree of seriousness of the hearing disorder with which the patients arrive to the hospital. The satisfaction of communication needs is integral part of nursing process. If the nurse conducts a conversation with the patient, she must pay attention not only to what the patient tells her, but she pays attention also to his nonverbal expression because it can indicate more than his verbal expression to the nurse. The nurse always selects suitable form of communication, which contributes to understand the patient. We have elaborated two types of questionnaires, for nurses and for patients. Both types included basic identification questions and further questions were directed so that we could find out whether the communication needs are being satisfied. From the data results obtained from the nurses, we found out that communication with patients with hearing disorders is not satisfied. It is confirmed also by the results of the questionnaires we had handed out to the patients. The hypotheses of our work was: The communication needs is more satisfied to clients with hearing disorders at ORL wards than at ORL outpatients department. This hypotheses is confirmed through the data obtained from the patients and the nurse. The work can be used for education of nurses of the Faculty of health and Social Studies and for improvement of nursing care performed by nurses working at the ORL ward and outpatients department.
Klíčová slova:
Komunikace; Pacient; Poruchy sluchu; Sestra; Communication; Hearing disorders; Nurse; Patient Citace: HOLAROVÁ, Erika. Uspokojování potřeby komunikace u klientů s poruchou sluchu na ORL. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10937