Název:
Krize současné rodiny - psychosociální aspekty
Překlad názvu:
The crisis of the contemporary family - psychosocial aspects
Autoři:
MIKULOVÁ, Radka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Dnešní manželství a partnerství jsou uzavírána s vědomím, že je lze snadno ukončit. Dávno zmizelo společenské stigma, jež bylo kdysi spojováno s rozvodem, soužití bez svatby je dnes společensky přijatelné, ba dokonce módní. Rozvod je často traumatická, velmi bolestná a dlouhodobé následky zanechávající událost pro všechny zúčastněné. O to více pro děti, které jen těžko chápou co se stalo. Ztráta pocitu jistoty je často doprovázena pocity viny a vlastního selhání. Děti se mohou domnívat, že ony zapříčinily rozchod rodičů. Důsledky stresu se projevují ještě dlouho po rozvodu. Cílem práce bylo zmapovat situaci dítěte v rozvedené rodině. Zjistit dopady rozvodu rodičů na budoucí vývoj dítěte. Zvolenou metodikou byla kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Pro zmapování problematiky byl nejprve zvolen kvalitativní výzkum, ve kterém byla použita technika rozhovorů s dospělými dětmi, které prožily rozvod rodičů. Pro kvantitativní výzkum bylo použito dotazníkové šetření. Na středních a vysokých školách bylo rozdáno 260 dotazníků, které byly rozděleny na dvě části. První část byla zaměřena na názory týkající se manželství a druhá měla zmapovat situaci dětí, které prožily rozvod rodičů. Na dotazník odpovědělo 54 dětí z rozvedených a 179 dětí z nerozvedených manželství. Cílem kvalitativní části výzkumu bylo zmapovat problematiku rozvodu manželství z pohledu dnes již dospělých dětí. Cílem kvantitativní části výzkumu bylo zmapovat názory studentů SŠ a VŠ na manželství a rodinu. Dalším cílem kvantitativního výzkumu bylo zjistit, jak studenti SŠ a VŠ, kteří prožili rozvod rodičů, vnímají průběh a dopady rozvodu. Nebyl přímo prokázán negativní vliv rozvodu na dětský vývoj. Dotázaní respondenti nepovažují období po rozvodu manželství za tíživou životní situaci. Z výzkumu tedy vyplývá, že rozvod nebo rozchod nemusí být pro dítě vždy katastrofou. Hodně záleží také na osobnosti a odolnosti dítěte. Pokud rodiče dětem otevřeně řeknou, co se děje, dítě se snáze smíří se situací a začne si uvědomovat i světlé stránky. Today{\crq}s marriages and partnerships come with knowing that they can end easily. The social stigma previously linked to divorce is a long time gone. A life without a wedding is not only socially acceptable, but even fashionable. Divorce is very traumatic, very painful and it leaves long-term consequences for all involved. Even more so for the children who only barely understand, what happened. The loss of certitude is often combined with the feeling of guilt. The children may assume it is their fault that the parents broke up. The consequences of stress are still visible long after the divorce. The goal of this work was to map the child situation in a divorced family. To discover the consequences of divorce for the child{\crq}s future development. The chosen method was a combination of quality and quantity research. For the mapping of this issue, quality research was chosen at first which used conversation techniques with adult children who went through their parents` divorce. For quantity research we used questionnaires. Two-hundred and sixty of them were distributed in schools, with the questionnaires divided into two parts. The first part was focused on opinions regarding marriage, the second was on mapping the situation of children who went through the parents` divorce. The questionnaire was completed by 54 children from divorced and 179 from non-divorced marriages. The goal of the quality research was to map problematics of divorce from the view of today{\crq}s now adult children. The goal of the quantity research was to map opinions of high school and university students on marriage and family. An additional goal of the quantity research was to find out how the students who experienced their parents` divorce view the process and consequences of divorce. The direct influence of divorce on child development was not proved. The inquired informants do not consider the time following the divorce a traumatic life experience. The research shows then that divorce does not always have to be a catastrophe for the child. It depends also on the personality and immunity of the child. If the parents can openly speak about what is happening, the child can more easily accept the situation and even begin to realize the bright sides.
Klíčová slova:
dopady rozvodu; dítě; funkce rodiny; komunikace v rodině; Rodina; rozvod; Child; Communication in family; Divorce; Family; Family function; Impacts of divorce Citace: MIKULOVÁ, Radka. Krize současné rodiny - psychosociální aspekty. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10088