Název:
Informovanost laické veřejnosti o službách poskytovaných agenturami domácí péče
Překlad názvu:
Knowledge of outsider public about services which is offer of home care agency
Autoři:
LENKOVÁ, Klára Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Domácí péče je moderní forma zdravotní a sociální péče poskytovaná v České republice od roku 1990. Je zaměřena na klienty, kteří by jinak byli hospitalizováni, a je poskytována v jejich vlastních domovech. Na základě indikace ošetřujícího lékaře je plně hrazena zdravotními pojišťovnami. Potřebnými klienty pro účely domácí péče jsou občané všech věkových kategorií, indikačních i diagnostických skupin. Domácí péče je zaměřena zejména na udržení a podporu zdraví, navrácení zdraví a rozvoj soběstačnosti, zmírňování utrpení nevyléčitelně nemocného člověka a zajištění klidného umírání a smrti. Cílem této práce je zjistit především informovanost laické veřejnosti o službách poskytovaných agenturami domácí péče. Dalším cílem je zjistit, zda sestry pracující v agenturách domácí péče informují laickou veřejnost o službách poskytovaných těmito agenturami. Sběr dat probíhal technikou dotazníku a ankety. První výzkumný soubor tvořila laická veřejnost ve věku od 18 do 49 let v Jihočeském kraji. Druhý výzkumný soubor tvořila laická veřejnost ve věku od 50 let v Jihočeském kraji. Pro tyto soubory byl určen dotazník. Třetí výzkumný soubor tvořily sestry pracující v agenturách domácí péče v Jihočeském kraji, pro který byly určeny anketní lístky. H1 {\clqq}Laická veřejnost nemá informace o službách poskytovaných agenturami domácí péče`` byla potvrzena. H2 {\clqq}Existují rozdíly v informovanosti laické veřejnosti o službách poskytovaných agenturami domácí péče v závislosti na věku`` byla potvrzena a H3 {\clqq}Sestry pracující v agenturách domácí péče informují o službách jimi poskytovaných pouze své pacienty`` nebyla potvrzena. Požadavek je, aby se léčení v nemocnici omezilo pouze na případy, kdy to doma není možné. Naší snahou bylo zmapovat, jak je laická veřejnost informovaná o službách poskytovaných agenturami domácí péče a na základě výsledků navrhnout řešení, jakým způsobem a do jaké míry je potřeba laickou veřejnost informovat. Home care is a modern form of health and social care which has been provided in the Czech Republic since 1990. It is focused on persons who would be hospitalized if it were not for home care. The costs are fully covered by health insurance. Those who make use of this service are people of all ages, with various diagnoses and medical indications. Home care is focused mainly on health support and maintenance, health restoration and self-administration development, pain management of incurable patients and terminal care to ensure patients meeting their death fearless and reconciled. The objective of this thesis is to learn more about the public awareness of services provided by home care agencies. The other objective is to find out if nurses working for these agencies promote the home care service well enough. The data collection was carried out by the questionnaire method and the method of public inquiry. The first sample was a group of people living in the South Bohemian region aged 18 49 years. The second sample was a group of people living in the South Bohemian region aged over 50. These two groups were supposed to fill in the same type of a questionnaire. The third sample were nurses working in home care agencies in the South Bohemian region who were handed out inquiry sheets. The hypothesis I {--} the public are not informed enough about services provided by home care agencies {--} was confirmed. The hypothesis II {--} there are differencies in awareness of the public in relation to the age of respondents -was confirmed. The hypothesis III {--} nurses promote home care services only among their patients {--} was not confirmed. It is advisable to hospitalize patients only when it is inevitable. In other cases there is an option to make use of home care services. The aim of my thesis was to bring up a survey of services provided by home care agencies and give some suggestions for the awareness of the public to be enhanced.
Klíčová slova:
Domácí péče; edukace; laická veřejnost; ošetřovatelská péče; sestra; služby; education.; Home care; nurse; nursing care; outsider public; services Citace: LENKOVÁ, Klára. Informovanost laické veřejnosti o službách poskytovaných agenturami domácí péče. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/10948