Název:
Kvalita ovzduší ve školách
Překlad názvu:
Air quality in schools
Autoři:
Hromádka, Jiří ; Braniš, Martin (vedoucí práce) ; Hůnová, Iva (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V poslední dekádě je publikováno stále více studií týkajících se kvality vnitřního prostředí. Ukazují na zvýšené koncentrace aerosolových částic a problémy spojené se špatnou ventilací, které mohou citlivým jedincům způsobovat zdravotní problémy. Jednou z rizikových skupin jsou rovněž děti, které mimo domov tráví velké množství času ve škole, tudíž kvalita ovzduší ve školách je problémem, který zasluhuje pozornost. Tato práce se věnuje literární rešerši odborných studií s touto tematikou, snaží se zachytit hlavní faktory ovlivňující kvalitu vnitřního prostředí, přičemž je kladen důraz zejména na koncentraci aerosolových částic a oxidu uhličitého. Z faktorů prostředí byly vybrány následující: stáří školní budovy, její umístění, roční období, počet žáků a jejich aktivita, pokrytí podlahy a míra ventilace. Ověření těchto předpokladů se věnovalo pilotní měření, ve kterém byla měřena koncentrace PM10 a CO2, teploty a relativní vlhkosti ve třech třídách v rámci FZŠ Otokara Chlupa v Praze. Byla prokázána zvýšená koncentrace aerosolových částic při zvýšené aktivitě dětí, dále pak, že snížená ventilace vede ke zvýšení koncentrace CO2. Také se ukázala malá provázanost koncentrací PM10 uvnitř a venku. Pro lepší pochopení celé problematiky je potřeba provést další měření.A lot of scientific articles were published about the indoor air quality during the last decade. It is proven that high concentrations of particulate matter and problems connected with poor ventilation conditions can cause health effects to people who are sensitive to them. Children are one of the groups at risk. They spend a lot of time at home and also at school, so the air quality at schools is an important issue. This work contains a review of scientific papers concerning this issue. It discusses the factors influencing indoor air quality, mainly concentration of particulate matter and carbon dioxide. Other factors were also chosen: the age of the school building and its location, the seasonality, the number and level of activity of pupils, floor carpeting and the amount of air circulation in the classrooms. The preliminary study tries to prove these theories. The concentration of PM10 and CO2, the temperature and the relative humidity were measured in three classrooms at one primary school in Prague. The results show that higher concentration of particulate matter is correlated with higher level of activity of pupils. Also poor ventilation leads to the higher concentration of carbon dioxide and poor air quality. It was proven that there is a minimal correlation between indoor and outdoor...
Klíčová slova:
aerosol; expozice; kvalita ovzduší; oxid uhličitý; školy; aerosol; air quality; carbon dioxide; exposure; schools