Název:
Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě
Překlad názvu:
Self concept in children with learning disabilities
Autoři:
GORNIAKOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá sebepojetím dětí ve třídě, které mají specifické poruchy učení. Tyto děti jsou staršího školního věku. První část práce vymezuje pojmy související s daným tématem a které mají poskytnout čtenáři základní informace o této problematice. Další část práce obsahuje vlastní výzkum, jehož cílem je zjistit a porovnat sebepojetí dětí se specifickými poruchami učení s dětmi, u nichž tyto poruchy nebyly diagnostikovány. Pro výzkum byly použity standardizované testy, které umožnily zjistit míru extroverze, introverze, neuroticismu u žáka, také to, zda se u dítěte projevuje snaha o sociální deziderabilitu, dále jeho postavení mezi ostatními spolužáky, jeho představ o školních schopnostech a dovednostech v jednotlivých předmětech. Zda tedy specifické poruchy učení mohou negativně ovlivňovat psychickou stabilitu dítěte a zda mají podíl na jeho možném neurotickém vývoji. This diploma thesis deals with the self-concept of children in the class which have the specific diseases of learning. These kids are in their pre-adolescent age (12-15 years). The first part of the thesis gives the definitions related to the discussed topic and these defined terms aim to offer basic information to the reader about the issue. The next part reflects the research itself which aspires to find out and compare the self-concept of children with the specific learning disorder with children who were not diagnosed with this disease. The standardized tests were used for the research which allowed to find out the level of extroversion, introversion and neuroticism in case of children and also, these research were used to find out whether there is an effort for desiderabiltiy, and further such child´s positiion among other kids, his imagination of learning skills and abilities in different subject; i.e. whether the types of specific learning disorder can negatively influence mental stability of the child and whether these have a contribution in relation to his possible neurotic development.
Klíčová slova:
dyslexie; extroverze; hodnocení; introverze; sebepojetí; specifické poruchy učení; assesment; concept; dyslexia; extraversion; introversion; specific learning disabilities Citace: GORNIAKOVÁ, Kateřina. Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/9890