Název:
Žákovské obtíže při řešení úloh vyžadujících substituci
Překlad názvu:
Pupils' problems when solving problems requiring substitution
Autoři:
Schánělec, Jan ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Žákovské obtíže při řešení úloh vyžadujících substituci Abstrakt: Práce se zabývá obtížemi a chybami žáků v úlohách vyžadující substituci u žáků osmého a devátého ročníku základního vzdělávání. Teoretická část vymezuje potřebné pojmy a zabývá se vybranými výsledky mezinárodních srovnávacích výzkumů a zahraniční studií týkající se substituce. Hlavním cílem práce je identifikovat obtíže a chyby žáků, kterých se dopouštějí v úlohách vyžadující substituci, a pokusit se najít jejich příčinu. K dosažení tohoto cíle je v praktické části nejdříve vypracována analýza třech řad učebnic, které používají žáci účastnící se výzkumu. Následuje popis realizace a analýzy patnácti klinických rozhovorů nad úlohami vyžadujícími substituci s žáky devátého ročníku základní školy a třetího ročníku osmiletého gymnázia. V závěrečném shrnutí poznatků jsou uvedeny nejčastější chyby a dány do souvislosti s výskytem úloh na substituci v učebnicích. Došel jsem k tomu, že žáci nemají problémy se samotnou substitucí při dosazování přirozených čísel za proměnnou v první mocnině. To však nelze říci o dosazování za proměnnou v druhé mocnině. Žáci mají problémy především při dosazování záporné hodnoty, a to zejména při dosazování záporné hodnoty za proměnnou se záporným koeficientem. Problémy přibývají, pokud je proměnná navíc v druhé...Title: Pupils' problems when solving problems requiring substitution Abstract: The work focuses on 8th and 9th graders' difficulties and mistakes when solving problems using substitution. The theoretical part defines the used concepts and discusses selected results from international comparative studies and studies focusing on substitution. The main goal of the work is to identify pupils' difficulties and mistakes they make when solving problems using substitution and to discover their origin or cause. To achieve this goal the empirical part begins with an analysis of three sets of textbooks used by pupils involved in this research study. This is followed by a description of conducting and subsequent analysis of fifteen clinical interviews on problems with substitution with 14 to 15 year old pupils (9th graders from elementary schools and 3rd graders from lower secondary grammar schools). In the final part the most common mistakes are summarised and relations to their possible origin in the set of textbooks used looked for. The conclusion is that pupils do not have problems with substitution as such when substituting natural numbers into first power variables. However, this does not hold for substitution of variable in the second power. Pupils have problems when substituting for a variable with a negative...
Klíčová slova:
analýza učebnic; chyby v substituci; dosazování; proměnná; Substituce; TIMSS; mistakes in substitution; Substitution; textbook analysis; TIMSS; variable