Název:
Obavy a problémy začínajícího učitele na 1. stupni ZŠ a jak s nimi pracovat
Překlad názvu:
Worries and problems of a beginning teacher at primary school and how to solve them
Autoři:
Šubrtová Solčanská, Adéla ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Wildová, Radka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce sumarizuje poznatky z oblasti profesní připravenosti začínajících učitelů se zaměřením na začínající učitele na 1. stupni základních škol. Využita byla literární rešerše českých i zahraničních odborných pramenů spolu s použitím závěrů z výzkumných šetření zabývajících se začínajícími učiteli. Cílem teoretické části práce bylo vytvořit výčet obav a problémů, se kterými se začínající učitelé nejčastěji potýkají a v návaznosti na to ve výzkumné části zjistit, jaký pohled mají na profesní připravenost začínajících učitelů uvádějící učitelé. Ke kvalitativnímu šetření byli jako respondenti zvoleni právě uvádějící učitelé, neboť oni jsou se začínajícími učiteli v úzkém a mnohdy pravidelném kontaktu. Výsledky ukazují, že jsou oblasti, na které jsou začínající učitelé ze studia na vysoké škole připraveni velmi dobře, a pak jsou také oblasti, ve kterých jim jsou uvádějící učitelé velmi nápomocní.This diploma thesis summarizes the knowledge in the field of professional readiness of beginning teachers with a focus on beginning teachers of primary schools. Literary research of Czech and foreign professional sources was used together with the use of conclusions from research surveys dealing with beginning teachers. The aim of the theoretical part of the work was to create a list of concerns and problems that beginning teachers most often face. In connection with this, to find out in the research part what view the mentor teachers have on the professional readiness of beginning teachers. The mentor teachers were chosen as the respondents for the qualitative survey, as they are in close and often regular contact with beginning teachers. The results show that there are areas in which beginning teachers are very well prepared from university studies, and then there are also areas in which mentor teachers are very helpful.
Klíčová slova:
obavy a problémy začínajícího učitele na 1. stupni ZŠ; odborná připravenost začínajícího učitele na 1. stupni ZŠ; podpora začínajících učitelů; uvádějící učitel; začínající učitel na 1. stupni ZŠ; beginning teacher at primary school; mentor teacher; professional preparedness of beginning teacher at primary school; support for beginning teachers; worries and problems of beginning teacher at primary school