Název:
Představy dětí mladšího školního věku o pojmu kostel a jejich ovlivňování zážitkem
Překlad názvu:
Primary school students' preconceptions of church and their influencing through experience
Autoři:
Velebilová, Tereza ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá představami dětí mladšího školního věku o pojmu kostel ovlivňovanými zážitkem. V teoretické části jsou shromážděny poznatky vážící se k problematice dětských prekonceptů, jejich významu pro další učení. Práce popisuje doporučené postupy, jak s dětskými představami pracovat a zabývá se také faktory ovlivňujícími dětská pojetí. Další kapitola práce se soustředí na vymezení pojmu přesah a na to, jaký význam může pro děti schopnost přesahu mít. Dále je v práci popsáno propojení pojmu kostel s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, především v oblasti společenskovědní a duchovní. Další kapitola se zaměřuje na problematiku společenskovědního učiva a kulturní univerzálie, které jsou nabízeny jako možné řešení této problematiky. V empirické části práce jsou popsány programy, v rámci kterých je u žáků rozvíjeno chápání pojmu kostel společně s návrhem na jejich inovaci. Prostřednictvím hloubkových rozhovorů je zjišťováno, jaké mají žáci, kteří se zúčastnili interaktivního programu pro školy, porozumění pojmu kostel a co si z programu vybavují. Cílem práce je zjistit, co si děti mladšího školního věku představují pod pojmem kostel a s jakými dalšími pojmy si ho spojují. Z výzkumu s dětmi vedeného pomocí rozhovorů vyplývá, že děti si kostel nejčastěji představují jako...This diploma thesis deals with primary school student's preconceptions of church influenced by experience. The theoretical part summarizes the findings connected to the issues of children's preconceptions and their importance in the process of learning. It describes recommended techniques of working with children's preconceptions and it informs about factors which influence children's understandings. The following chapter concentrates on the definition of outreach and its value in children's lives. Furthermore, the thesis shows the connection of the term church with the Framework Education Programme for Elementary Education, especially in the section of spiritual and social studies. The next chapter focuses on social studies in general and also on cultural universals as a possible resolution of the issues in social studies. The empirical part describes lectures in a church for primary school students which develop children's understandings of the term church. The diploma thesis suggests an improved design as an innovation of the lectures. Children's preconceptions of church are researched through individual interviews with pupils. The aim of the diploma thesis is to find out what the primary school students' preconceptions influenced by the lectures in the church are like. The results of the...
Klíčová slova:
kostel; prekoncept; rozhovory s žáky; zážitková pedagogika; žáci 1. stupně ZŠ; church; experiential learning; interview with pupils; preconcept; primary (elementary) school students