Název:
Metodologická východiska diagnostiky olympijských vědomostí, hodnot a principů
Překlad názvu:
Methodological Foundations of the Diagnosis of Olympic Knowledge, Values and Principles
Autoři:
Voříšková, Martina ; Rychtecký, Antonín (vedoucí práce) ; Dovalil, Josef (oponent) ; Bebčáková, Viera (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Metodologická východiska diagnostiky olympijských vědomostí, hodnot a principů Na koncepci olympijské výchovy mají významný vliv aktivity institucí (MOV, NOV, NOA), s čímž souvisí jejich bezprostřední spolupráce s výchovnými a vědeckými institucemi včetně podpory olympijského výzkumu na univerzitách. Na školách jsou sport a olympijská výchova jednou z možností šíření olympijské myšlenky v praxi. Cílem práce byla modifikace dotazníku "Olympijské ideály a principy" (Rychtecký, 1998), jež vznikl jako dotazník s názvem "Olympic questionnaire" autorů Telama et al. (1998) pro populaci mládeže v České republice v rámci mezinárodní studie. Současným cílem práce byla redukce tohoto dotazníku z důvodu vytvoření jeho zkrácené verze. Dalším cílem práce bylo identifikovat a specifikovat shodné znaky i rozdíly v hodnocení olympijských principů u 12-ti leté a 15-ti leté mládeže. Následné porovnání získaných výsledků s předchozím totožným výzkumem z roku 1998 pro zjištění možného posunu (vývoje) v hodnotovém vnímání zvolené skupiny populace. Výzkumný soubor sestával z 597 mladších adolescentů (12 a 15 let) ze 7 víceletých gymnázií v Jihočeském kraji. Byla prokázána vyhraněnost názorů a zaujímání krajních postojů dívek (p<0,05 - p<0,001) k modelům fair play chování ve sportu. Výsledky potvrdily (p<0,05)...Methodological Foundations of the Diagnosis of Olympic Knowledge, Values and Principles Olympic education is influenced by many institutions (IOC, NOC, NOA etc.) which are connected with cooperation with educational and scientific institutions at the university level. One of the possibilities to spread the Olympic idea among population is Olympic education at schools. The object of our research was to modify the Rychtecky`s Czech version of the original survey "Olympic questionnaire" by Telama et al. from 1998. At the same time we reduced the survey and created a shorter version more useful in school settings. Another object of our research was to identify and specify similar tendencies between 12-year-old and 15-year-old adolescents. It was followed by the evaluation of possible change in perception of values of the targeted population. Our sample consisted of 597 adolescents (12 and 15 years old) from 7 grammar schools from Southern Bohemia location. The results of our research demonstrated significant extremity in girls` attitudes (p<0,05 - p<0,001) toward the fair play behaviour in sport. Younger respondents also perceived fair play models more positively than older respondents (p<0,05) which was confirmed by bigger tolerance to violence by the older respondents (p<0,05). Older respondents had...