Název:
Historický vývoj výuky mateřského jazyka u žáků se zrakovým postižením
Překlad názvu:
Historical Development of Czech Language Teaching for Pupils with Visual Impairment
Autoři:
Eliášková, Klára Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Historický vývoj výuky mateřského jazyka u žáků se zrakovým postižením Klára Eliášková Katedra českého jazyka Doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Abstrakt Disertační práce se zaměřuje na jazykové vzdělávání žáků se zrakovým postižením (dále jen ZP) na 2. a 3. stupni škol. Zkoumá historické formování didaktiky českého jazyka žáků se ZP v dobových kulturních a společenských souvislostech v období od roku 1807 do roku 1989 se zvláštním zřetelem k období od roku 1945 až po současnost. Historický výzkum se soustřeďuje na specifické aspekty jazykového vyučování dětí se ZP, pro nějž je charakteristická skutečnost, že je realizováno bez možnosti vizuálních podnětů. Pro výzkum kombinujeme badatelské metodologické přístupy obvyklé pro lingvodidaktické (obsahová analýza primárních pramenů, řízené rozhovory s pamětníky jako doplňková metoda) a speciálně pedagogické obory (historicko-srovnávací metoda) s cílem propojit obě roviny v konzistentní pohled na zkoumanou problematiku. Zpracování historického vývoje didaktiky mateřského jazyka u žáků se ZP v odborné literatuře zcela chybí. Identifikace silných míst (koncepce osnov předmětu, vývoj vzdělávacích cílů, kvalifikace učitele českého jazyka, speciální učebnice českého jazyka apod.) v minulosti může podpořit teoretická východiska pro rozvoj soudobé inkluzivní didaktiky...Historical Development of Czech Language Teaching for Pupils with Visual Impairment Klára Eliášková Czech Language Department Doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. Abstract The dissertation aims at the language education of pupils with visual impairment (VI) at high schools. Historical forming of Czech language didactics of teaching pupils with VI is analyzed in the framework of the cultural and social context of the period from 1807, when the first Institute for blinds was found in Prague at Hradčany, to a social and political milestone in 1989 with main view on the period dating from 1946 to present. Based on the suggestion from the report, attention will be paid to the present. There will be an identification of breakthroughs and positive locations (e.g. diversification of Czech language teaching in relation to individual types of VI), which would be useful in restoring our teaching practice, taking into account the current imperative of induced education. Historical research focuses on specific aspects of language education without a possibility of visual information. Methodological approaches common in linguistic and social pedagogical fields of study are combined in this purpose. The aim is to link both levels into the consistent perspective on the surveyed issue. Working out of the historical...
Klíčová slova:
historický vývoj didaktiky českého jazyka; speciální výuka mateřského jazyka; žáci se zrakovým postižením; history of Czech language methodology; pupils with visual imparments; special teaching mother tongue