Název:
Hudebně pohybové činnosti v rozvoji hudebnosti u dětí mladšího školního věku
Překlad názvu:
Music-movements activities in development of musicality at primary school-aged children
Autoři:
Bukačová, Monika ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá rozvojem hudebnosti a hudebně pohybových činností v mladším školním věku. Práce se skládá z teoretické a praktické části. První část seznamuje čtenáře charakteristikou mladšího školního věku a se somaticko-fyziologickými, psychickými a sociálními charakteristikami tohoto období. Dále popisuje prostředky, které mají vliv na hudebnost dítěte. V této práci jsou vyjmenovány základní hudebně-pohybové činnosti a jejich důležité aspekty, závěr této části je orientován na odborné publikace se zaměřením na klavírní hru, kde autoři ve svých dílech využívají pohybové prvky nebo hudebně-pohybové aktivity k přímému zlepšení vlivu hry na klavír. Praktická část vychází z teoretických poznatků. Zvolili jsme pedagogický experiment s technikou jedné skupiny a k tomuto záměru jsme využili klavírní skladby. Problematika kvalitativního výzkumu je zaměřena na propojení klavírní hry s hudebně-pohybovou činností. Ve výzkumu jsou popsány cíle, výzkumné metody, předmět a jeho organizace. Pro děti byl vypracován vlastní tematický program s názvem Cestování s Malým princem, který popisuje metodické kroky podporující vyjádření obsahu hudby a pochopení určité problematiky. Výsledky byly zapisovány do tabulek. KLÍČOVÁ SLOVA Mladší školní věk, hudebnost, hudební dovednosti, hudebně-pohybové činnosti,...The diploma thesis is devoted to the development of music and musical movement activities at a younger school age. It consists of theoretical and practical part. The first parts acquaints the reader with the characteristics of younger school age and with the somatic- physiological, psychological and social characteristics of this period. It also describes the means that affect the child's musicality. This work lists the basic music-movement activities and their important aspects. The conclusion of this part is focused on expertise publications focusing on piano playing,where the authors in their works use movement elements or musical-movement activities to directly improve the influence of playing the piano. The practical part is based on theoretical knowledge. We chose a pedagogical experiment with the technique of one-group and we used piano compositions fot this purpose. The issue of qualitative research is focused on the connection of piano playing with musical- movement activities. There are objectives, research methods, the subject and its organization described in the research part. For children involved in the research there was developed a thematic program called Traveling with Little prince, which describes methodological steps supporting the expression of music content and understanding...
Klíčová slova:
hudebnost; hudební dovednosti; hudebně-pohybové činnosti; klavírní hra; Mladší školní věk; musical movement activities; musical skills; musicality; piano play; Younger school age