Název:
Mléko a mléčné výrobky a jejich vnímání mladými dospělými
Překlad názvu:
Milk and dairy products and their perception by young adults
Autoři:
Valchová, Jana ; Křížová, Jarmila (vedoucí práce) ; Hásková, Aneta (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Raná dospělost je obdobím tvorby vrcholné kostní hmoty, která je jedním ze základů prevence osteoporózy ve vyšším věku. Příjem mléka a mléčných výrobků jako zdroje dobře vstřebatelného vápníku je v tomto věku stále velmi podstatný, stejně jako v předchozí době dospívání. Často jde ale zároveň o období hledání vlastního výživového směru a vyřazování některých skupin potravin z jídelníčku, a to často také v důsledku podléhání velmi rozšířeným mýtům. Mléko je tak pro veřejnost jednou z potravin nejvíce kontroverzních. Cílem dotazníkového šetření, které bylo součástí práce, bylo tedy zjistit, jak velká část mladých dospělých lidí těmto mýtům věří a podléhá. Byly kladeny otázky týkající se stravovacích návyků a názorů respondentů na zdravotní prospěšnost mléka. Z šetření vyplývá, že nemalé procento z nich je takovými mýty dezinformováno a mléko z jídelníčku, často bezdůvodně, vyřazuje. Přestože kampaně na podporu konzumace mléka stále probíhají a měly na vnímání prospěšnosti mléka veřejností bezpochyby pozitivní vliv, je jisté, že v této činnosti je potřeba stále pokračovat a mýty (nejen) o mléce stále vyvracet. klíčová slova: mléko, mléčné výrobky, raná dospělost, mýty, vrchol kostní hmoty, vápníkEarly adulthood is a period of peak bone mass formation, which is one of the basics in prevention of osteoporosis onset in older age. Milk and dairy products intake as a source of well-absorbed calcium is still very substantial at this age, as it was in the previous period of adolescence. However, it is also often a time of finding a person's own diet and a time of eliminating certain food groups from the diet, which is often due to succumbuing to widespread myths. Thus, milk is one of the most controversial foods for the public. The aim of the questionnaire research, which was part of the thesis, was to find out, how many young adults believe and succumb to these myths. Questions were asked about eating habits and respondents' views on the health benefits of milk. The survey shows that a significant percentage of them are misinformed by such myths and exclude milk from their diet, often for no reason. Although campaigns to promote milk consumption are still ongoing and have undoubtedly had a positive effect on public perception of the benefits of milk, it is certain that this activity needs to be continued and myths (not only) about milk still need to be debunked. keywords: milk, dairy products, early adulthood, myths, peak bone mass, calcium
Klíčová slova:
Mléko; mléčné výrobky; mýty; raná dospělost; vrchol kostní hmoty; vápník; calcium; dairy products; early adulthood; Milk; myths; peak bone mass