Název:
Využívání turistických informačních center jako indikátor rozvoje se zaměřením na okres Brno-venkov
Autoři:
Pantůčková, Veronika Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na identifikaci, popis a komparaci turistických informačních center v okrese Brno-venkov. Hlavním cílem práce je posouzení využívání konkrétních center jako možného ukazatele rozvoje regionu. V teoretické části jsou uvedeny definice a základní pojmy týkající se cestovního ruchu a jeho přínosu pro region. Dále je vysvětlena úloha informací v turismu a jsou představeny organizace tohoto sektoru. Práce vymezuje pojem turistické informační centrum, jeho funkce, klasifikaci, financování a právní formu. V rámci center je i uveden Dotační program Jihomoravského kraje pro rok 2017, který podporuje jejich činnost, a dále Asociace turistických informačních center, jakožto cechovní instituce a společnost prosazující zájmy center. Práce představí zkoumaný region, okres Brno-venkov, z hlediska přírodního charakteru a místních kulturních památek. Praktická část je orientována na turistické informační centrum v Tišnově, Židlochovicích, Rosicích a Pasohlávkách, kde na základě jejich představení, popisu činností a služeb, návštěvnosti, množství a struktuře poskytovaných informací je provedena komparace a následné hodnocení sledovaných center. Na základně zjištěných údajů lze říci, že v rámci posuzovaného kritéria dostupnosti center by, pro zvýšení návštěvnosti, následné větší poptávce po službách centra, a tedy většímu podílu na rozvoji dané oblasti, měla zkoumaná centra zvážit zejména rozšíření jejich otevírací doby. Práce posuzuje i rozvoj v rámci spolupráce s veřejným sektorem (partnerství obcí), který je zkoumán z hlediska poskytovaných služeb center. Za zvýšením návštěvnosti, a tedy větší poptávce po službách centra, může stát i propagace center, kde jsou prezentovány např. mezinárodní cyklistické trasy, které do daného regionu přilákají i obyvatele z jiných států. Propagace center je prospěšná i v ohledu prezentace celého regionu na veletrzích cestovního ruchu. Díky stanoveným kritériím jsou turistická informační centra posuzována jako jeden z faktorů úspěšného rozvoje regionů.Bachelor thesis is focused on the identification, description, and comparison of the tourist information centres in the district Brno-venkov. The main goal of this work is to assess the use of specific centres as a possible indicator of the development of the region. In the theoretical part there are listed the definitions and basic concepts relating to tourism and its contribution to the region. Furthermore, it is explained the role of information in tourism and there are presented the organization of this sector. The work defines the concept of a tourist information center, its function, classification, funding and legal form. Within the centeres was even given the Subsidy programme of the South Moravian region for the year 2017, which supports their activity, and furthermore, the Association of tourist information centers, as a guild of the institution and the company promoting the interests of the centres. The work will present the explored region, district Brno-venkov, in terms of natural character and the local cultural monuments. The practical part is oriented to tourist information centre in Tišnov, Židlochovice, Rosice and Pasohlávky, where is made comparison, and the subsequent evaluation of the monitored centres on the basis of their performance, the description of activities and services, the attendance, the quantity and structure of the information provided. On the base of observed data it can be said that in the context of the considered criteria the availability of the center would, for the increase in the attendance, the subsequent greater demand for the services of the center, and therefore a greater share in the development of the area, should explored centres consider particular extensions of their opening hours. The work assesses the development in the framework of cooperation with the public sector (partnerships of municipalities), which is studied from the point of view of services provided center. For increasing attendance, and therefore a greater demand for the services of the center, can become even promotion center, where they are presented e.g., the international cycling routes in the region will attract even residents of other states. The promotion center is also beneficial in the matter of the presentation of the whole region at tourism fairs. Thanks to the laid down criteria are tourist information centres judged as one of the factors of successful development of the regions.
Klíčová slova:
Brno-venkov; cestovní ruch; Pasohlávky; Rosice; rozvoj regionu; Tišnov; turistické informační centrum; Židlochovice