Název:
Marketing strategy of recruitment and retention of IT candidates in the market of Brno
Autoři:
Chaloupková, Gabriela Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2018
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This master thesis is conducted to address the most discussed topics in recruitment of IT candidates. In 2018 the market with IT candidates in Brno is overheated and there is a big competition between the IT companies. In the theoretical part of this master thesis most discussed topics are introduced and explained, such as remuneration, benefits, forms of recruiting candidates and the recruitment process. HR marketing and recruitment practices were incorporated into the marketing terminology of the extended marketing mix. Practical part consisting of in-depth interviews, findings from related expert seminars and quantitative research focuses on topics discussed in the theoretical part and search for answers on how to best attract and retain IT candidates. There are two separate groups of IT candidates investigated, IT students and IT professionals. Results show IT candidates form a homogeneous group. Outcomes display that IT candidates value the most flexibility in various forms. The most credited benefit is home office. Other valued benefits are sick days or even still meal vouchers. When it comes to decisions about new occupation, remuneration is the top factor IT candidates are interested in, followed by the actual job content, company culture and employer brand.Tato diplomová práce se zabývá nejdiskutovanějšími tématy při přijímání IT uchazečů. V roce 2018 je trh s kandidáty na IT v Brně přehřátý a mezi IT společnostmi existuje velká konkurence. V teoretické části této diplomové práce jsou popsány nejdiskutovanější témata, jako je odměňování, benefity, formy náboru kandidátů a celkový náborový proces. HR marketing a recruitment proces byly začleněny do marketingové terminologie rozšířeného marketingového mixu. Praktická část, která se skládá z hloubkových rozhovorů, získaných znalostí z odborných seminářů a kvantitativního výzkumu, se zaměřuje na témata popsaná v teoretické části a hledá odpovědi na to, jak nejlépe přilákat a udržet IT kandidáty. Existují dvě samostatné skupiny zkoumaných IT uchazečů, IT studenti a IT profesionálové. Výsledky ukazují, že IT kandidáti tvoří homogenní skupinu. Výsledky ukazují, že IT kandidáti nejvíce oceňují flexibilitu v různých formách. Nejvíce zmiňovaný benefit je home office. Další ceněné benefity jsou sick days nebo stále ještě stravenky. Pokud jde o rozhodnutí o novém zaměstnání, je nejdůležitějším faktorem pro IT kandidáty samotná pracovní náplň, podniková kultura nebo employer brand.
Klíčová slova:
benefity; hloubkové rozhovory; HR marketing; human resources management; informační technologie; marketingová strategie; recruitment; rozšířený marketingový mix