Original title:
Factors that influence e-shopping in the Ghanaian grocery market
Authors:
Larbi, Prince Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] ABSTRACT Larbi Prince “Factors that influence e-shopping in the Ghanaian grocery market”. Bachelor Thesis. Mendel University in Brno, Brno 2019. This thesis investigates about online grocery shopping in Ghana, its objective is to discover how most Ghanaians buy groceries, the popularity and perception of online grocery shopping and its current state in Ghana. Qualitative and Quantitative data were used in this thesis, A questionnaire survey (n=220) and interviews were also conducted. Topics like E-commerce and Consumer Behavior were also analyzed in this thesis. Questionnaire surveys and interviews were conducted to ascertain the views of Ghanaians on online Grocery Shopping. A bad address system and poor road networks were some concerns raised by online grocery shopping managers in Ghana. Some respondents of the questionnaire survey in Ghana also raised the point that they could not bargain for the prices of groceries when buying online but they could bargain for better prices of groceries in the markets.ABSTRAKT Larbi, P. “Faktory ovlivňující online nákupování na ghanském potravinářském trhu”. Bakalářská práce. Mendelova univerzita v Brně, 2019. Tato bakalářská práce zkoumá, jak obyvatelé Ghany využívají online obchodu s potravinami, jeho oblíbenost a současný stav popularity online nakupování v Ghaně. Jejím cílem je průzkum online nakupování potravin většiny obyvatel z Ghany. V této práci byl použit dotazníkový průzkum, dotazovalo se 220 lidí. Dále zde byla analyzovaná témata, jako je elektronický obchod a chování spotřebitelů při nákupech. Dotazníkové průzkumy a rozhovory byly provedeny za účelem zjištění názorů Ghaňanů na on-line nakupování s potravinami. Manažeři firem zabývajících se prodejem potravin vznesly potenciální obavy z nemožnosti dodání zboží na adresu, poněvadž ne všechny čtvrtě mají ulice, čísla domu a navíc to stěžují špatné silnice. Někteří respondenti dotazníkového průzkumu v Ghaně také zdůraznili, že dají přednost nákupu na tržnici, jelikož mohou smlouvat o ceně, což je v Ghaně běžné.
Keywords:
business to bonsumer (obchodník → zákazník); business to business (obchodník → obchodník).; elektronický obchod; nakupování na internetu; nakupování s potravinami na internetu; spotřebitelské chování