Název:
Hodnocení paliv pro spalovací motory ve vztahu k životnímu prostředí
Autoři:
Vančatová, Šárka Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem diplomové práce je Hodnocení paliv pro spalovací motory ve vztahu k životnímu prostředí. Na úvod se práce dotýká historie paliv. Následně je uvedeno dělení paliv podle skupenství, tedy na pevná, plynná a kapalná paliva. Práce poté popisuje hlavní charakteristiky paliv a to výhřevnost, objemovou hmotnost, dávkování, těkavost, odolnost proti detonačnímu hoření a především oktanové a cetanové číslo. Po charakteristice paliv jsou zde již popsána současně využívaná paliva pro spalovací motory. Ty jsou rozdělena na paliva ropná (benzin, motorová nafta a LPG), paliva ze zemního plynu (CNG a LNG), biopaliva (bioethanol a biomethanol, rostlinné oleje – MEŘO a syntetickou motorovou naftu) a samostatnou skupinu vodík. Dále jsou v práci uvedeny emisní normy EURO. V praktické části se práce zabývá analýzou jednotlivých paliv, především produkcí oxidu uhličitého u vybraných paliv. Poté jsou hodnoceny i další emise jako oxid uhelnatý, uhlovodíky a oxidy dusíku. K analýze byla vybrána paliva klasická – benzin, motorová nafta a paliva alternativní – CNG, LPG, E85, bionafta (MEŘO) a vodík. Produkce jednotlivých výfukových plynů byla zpracována do tabulek a graficky znázorněna.The name of this diploma thesis is „Evaluation of combustion engine fuel and its influence on the environment”. At the beginning there is a brief history of fuels. After that there is a chapter which divides fuels according to their state thus they are separate to three main types (solid state, gaseous state and liquid state). There are described main characteristics in the next part of this thesis which are heat of combustion, bulk density, dosage, volatility, resistance to detonation burning and mainly octane and cetane number. There are described currently used fuels for combustion engines right after the characteristic of fuels. These fuels are divided to fuels made of petroleum (gasoline, diesel, and LPG), fuels made of natural gas (CNG, and LNG), biofuels (bioethanol, biomethanol, vegetable oils – FAME and synthetic diesel fuel) and there is also an independent group of hydrogen. Thereafter are described European emission standards. The practical part of the thesis is focused on an analysis of previously mentioned fuels and there is a biggest focus on production of carbon dioxide. Other emissions are evaluated as well such as carbon monoxide, hydrocarbons and NOx gases. The analysis is done on classical fuels like gasoline and diesel and also on alternative fuels such as CNG, LPG, E85, FAME and hydrogen. In the end there are tables and graphs which contains production of flue gases.
Klíčová slova:
benzin; biopaliva; CNG; emise; LPG; nafta; paliva; vodík