Original title:
Analýza parametrov trakčného ústrojenstva ťažobno-dopravných strojov a ich vplyvu na pôdne prostredie =: Analysis of the parameters of the traction system of the harvesting and transport machines and their influence on the soil environment. /
Authors:
Marušiak, Milan Document type: Doctoral theses
Year:
2018
Language:
slo Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zaoberá analýzou trakčního ústrojenství lesních strojů a působením přejezdu stroje na půdní prostředí. V rámci práce je řešena problematika přenosu hnaceí síly v trakčním ústrojí, kde je vypracovaná trakční charakteristika pro čtyři nejpoužívanejší druhy přenosu. V oblasti působení stroje na půdu je rozpracována problematika stanovení kontaktního tlaku na půdu a hloubky koleje při prvním a vícenásobním přejezdu stroje. Zvláštní pozornost je vřnována výpočtu dynamického zatížení kde je jako vstupní parametr použita rychlost stroje. Důležitou částí práce je verifikáce výpočtových vztahů pro stanovení dalších parametrů (kontaktní plocha pneumatiky, kontaktní tlak s půdou, valivý odpor, hloubka koleje) s naměřenými údajmi. V poslední sti práce jsou porovnávány mobility stroje podle metody WES a MMP, spolu s odhadem mobility podle koeficientů valivého odporu a tažní síly. Výsledkem analýzy trakčního ústrojí je vytvoření výpočtové aplikáce v programe MS Excel která poskytuje základní údaje o mobilitě stroje v teréne.This PhD thesis deals with analysis of the forest machines traction device and the ma-chine operation to the soil environment. Within the thesis are solved problems covering transmission of drive force in the traction device, where the traction characteristic for most used types of transmission is developed. Within the scope of machine action on the soil there is elaborated problem of the soil contact pressure determination and the rut depth determination by the first and multiple passage of the machine. Particular attention is paid to dynamic load calculation where the vehicle speed is used as input para-meter. An important part of this work is the verification of the calculation relationships for determination of several parameters (tire contact area, soil contact pressure, rolling resistance, rut depth) with the measured data. The last part of this thesis compares ma-chine mobility calculations according to the WES and MMP method, together with the mobility estimation according to the rolling resistance coefficient and the pulling force. The result of traction analysis is the creation of a computing application in MS Excel which provides basic data on machine mobility in the field.
Keywords:
dynamické zatížení náprav; hloubka koleje; jezdní odpory; kontaktní tlak na půdu; metoda WES; trakční síla