Název:
Senioři v medializovaném světě
Překlad názvu:
Seniors in the mediated society
Autoři:
Lusková, Tereza ; Balon, Jan (vedoucí práce) ; Jeřábek, Hynek (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje vztahu seniorů a nových médií, přičemž se zaměřuje na současnou medializaci společnosti a na zvyšující se zájem o kurzy mediální gramotnosti pro seniory. Hlavním cílem této práce je zachycení zkušeností a názorů seniorů na nová média a poukázat na výhody aktivního stárnutí, které mohou senioři získat jejich bezpečným využíváním. Teoretická část práce se nejprve soustředí na klíčové koncepty, které odráží současnou podobu stáří a proces stárnutí, postavení médií ve společnosti a specifický vztah seniorů a nových medií s poukázáním na současné programy mediální gramotnosti. Kvalitativní část výzkumu se prostřednictvím polo-strukturovaných hloubkových rozhovorů snaží zachytit postoje, názory a zkušenosti seniorů využívajících nové informační a komunikační technologie. Tyto poznatky jsou analyzovány v sedmi podkapitolách, které vycházejí z průběhu rozhovorů. Vzhledem k měnícím se postojům seniorů a složité generalizaci této kategorie, může práce nastínit jejich vhled na užívání nových médií a může být využita jako podklad pro další šetření této problematiky.The diploma thesis deals with the relationship between seniors and new media, focusing on the current media impact on society and the increasing interest in a media literacy courses for the seniors. The main goal of this work is to capture experiences and opinions of seniors on the use of new media and to point out the benefits of active aging, which seniors can gain through their safe use. The theoretical part of the thesis first focuses on key concepts that reflects the current shape of the old age and the aging process, the position of the media in society and the specific relationship between seniors and new media with reference to the current media literacy programs. The qualitative part of the research reflects attitudes, opinions and experience of seniors using new information and communication technologies through semi-structured in- depth interviews. These findings are analyzed in seven subchapters, which are based on the interviews. Due to the changing attitudes of seniors and the complex generalization of this category, the work can outline their insight into the use of new media and could also be used as a groundwork for further research of this issue.
Klíčová slova:
celoživotní vzdělávání; informační společnost; mediální gramotnost; senioři; information society; lifelong learning; media literacy; seniors