Název:
Podpora inkluzivního vzdělávání v programu Začít spolu
Překlad názvu:
Support of inclusive education in Step by Step programme
Autoři:
Dimelisová, Kristina ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se detailně věnuje inkluzivnímu vzdělávání v programu Začít spolu, konkrétně se záměrem zjistit, jaké prostředky a opatření program Začít spolu využívá na podporu inkluzivního vzdělávání. Teoretická východiska jsou zaměřena na vymezení klíčových znaků inkluzivního vzdělávání, popis vývoje v zahraničí i v České republice a na ilustraci finského vzdělávacího systému jako dobrého příkladu z praxe. Dále se práce zabývá stručnou charakteristikou programu Začít spolu a porovnáním jeho hlavních zásad s inkluzivními principy. Pro hlubší vhled do inkluzivního vzdělávání je velká část práce věnována analýze hlavních aspektů současné legislativy na podporu inkluzivního vzdělávání, jejíž součástí je vyhodnocení podpůrných opatření na základě odborné literatury. V souvislosti s tím se stala podpůrná opatření předmětem zájmu výzkumné části. Z tohoto důvodu bylo v praktické části realizováno výzkumné šetření s cílem zmapovat systém podpůrných opatření na vybrané základní škole s programem Začít spolu a stanovit určitá doporučení pro zavedení funkčního inkluzivního vzdělávání pro ostatní školy. Pro toto výzkumné šetření byly zvoleny polo-strukturované rozhovory a případové studie žáků jako konkrétní příklady úspěšného inkluzivního vzdělávání. Data zjištěná v rámci výzkumu prokázala, že poskytování...The diploma thesis deals in detail with inclusive education in the Step by Step programme, especially with the intention to find out what means and arrangements the Step by Step programme uses to promote inclusive education. The theoretical background is focused on defining the key features of inclusive education, describing developments abroad and in the Czech Republic and showing the Finish education system as a good example of practice. Furthermore, the thesis deals with the brief characteristics of the Step by Step programme and compares its main principles with inclusive principles. For a deeper insight into inclusive education much of the work is devoted to analyse the main aspects of current legislation to support inclusive education, which includes evaluation of support arrangements based on literature. In connection with this, the support arrangements became the focus of the research section. For this reason a research was conducted in the practical part with the aim of mapping a system of support arrangements at a selected primary school with the Step by Step programme and to set out some recommendations for introducing functional inclusive education to other schools. For this research, semi-structured interviews and student case studies were chosen as concrete examples of successful...
Klíčová slova:
Inkluzivní vzdělávání; legislativa; pedagog; vzdělávací program Začít spolu; žák se speciálními vzdělávacími potřebami; Inclusive education; legislation; pupil with special education needs; Step by Step programme; teacher