Název:
Hodnotící škály v traumatologii
Překlad názvu:
Rating scales in traumatology
Autoři:
PROKOPOVÁ, Martina Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Moderní rytmus života (technizace, zvyšující se intenzita sportu, motorismus) má za následek přibývání úrazů i zvyšování jejich závažnosti. Vzrůstá i počet těžkých úrazů a polytraumat. V žebříčku příčin úmrtí jsou úrazy na prvním místě především u dětí a dospělých ve věku do 35 let. Traumatologie se zabývá prevencí, diagnostikou a léčbou úrazů, které se týkají měkkých tkání, kostí a kloubů. Traumatologii bychom měli brát jako komplexní diagnostiko-terapeutický proces, do kterého patří odběr anamnézy, klinické vyšetření a zobrazovací metody. Na základě tohoto vyšetření se poté stanoví diagnóza, následují terapeutické úvahy a pacient je eventuálně indikován k operačnímu řešení. Hodnotící škály v ošetřovatelství tvoří nedílnou součást ošetřovatelské dokumentace. S jejich pomocí lze velmi dobře definovat předmět pozorování a způsob hodnocení (skórování vybraných projevů). Na základě získaných informací lze poté přesně identifikovat, objektivizovat a dokumentovat vzniklé problémy, související s ošetřovatelskou péčí. Výsledkem je nalezení adekvátního řešení problému a zkvalitnění ošetřovatelské péče. Sestry by proto měly být vybaveny základními dovednostmi, jak hodnotící škály využívat a jak s nimi pracovat. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část obsahuje informace týkající se oboru traumatologie, její historie a traumacenter České republiky. Dále obsahuje informace týkající se ošetřovatelské dokumentace, jejíž součástí hodnotící škály jsou. Převážně jsme se zde však věnovali jednotlivým hodnotícím škálám pro posouzení stavu vědomí, pro posouzení rizika vzniku dekubitů, pro posouzení rizika pádu a pro měření stupně soběstačnosti. Mezi další škály, kterými jsme se zabývali, patří hodnocení bolesti, nutriční screening a screeningové testy pro hodnocení kognitivních funkcí. Tyto škály jsme dále podrobněji rozebírali. První celek výzkumné části diplomové práce byl realizován formou kvalitativního šetření na základě polostrukturovaných rozhovorů se zdravotními sestrami pracujícími na traumatologickém oddělení. Součástí rozhovorů byly jak otázky základní, tak otázky doplňující, které byly pokládány v případě potřeby až v průběhu rozhovorů s dotázanými. Výzkumné šetření probíhalo v měsíci dubnu v jednom z traumacenter České republiky. Po skončení tohoto šetření byly výsledky do detailu podrobeny zkoumání pomocí kódování a kategorizace. Nejdůležitější odpovědi dotázaných pak byly znázorněny ve schématech, která byla vytvořena dle stanovených kategorií. Pro druhý celek byl zvolen kvantitativní výzkum prováděný formou anonymního šetření - ankety s celkovým počtem 50 dotázaných. Tato technika byla vybrána jako podpora pro získaná kvalitativní data. Cílem této práce bylo zjistit využití škál pro hodnocení pacienta v traumatologii a zároveň zmapovat pohled sester na problematiku hodnotících škál a jejich využití v traumatologii. K dosažení cílů byly vytvořeny tyto otázky. VO1. Jaké hodnotící škály se v traumatologii pro hodnocení pacienta využívají? VO2. Jak mohou hodnotící škály přispět ke zkvalitnění péče o pacienta? VO3. Jsou výsledky hodnotících škál aktivně využívány pro stanovení intervencí při péči o pacienta? VO4. Jaký je názor sester na používání hodnotících škál v traumatologii? VO5. Jaké hodnotící škály sestrám v traumatologii vyhovují a jsou přínosné? Během výzkumného šetření bylo zjištěno, že na základě používání hodnotících škál dochází ke zkvalitnění péče. Hodnotící škály nám slouží k pravidelnému hodnocení stavu pacienta a k posouzení rizik, kterými je během hospitalizace ohrožen. Ačkoliv sestry vidí hodnotící škály jako přínosné, jsou pro ně na traumatologickém oddělení pouze dalším administrativním zatížením. Přesto jsou výsledky hodnotících škál aktivně využívány pro stanovení intervencí. Modern lifestyle (technology, increasing intensity of sport activities, motor sports) results into increasing number of injuries and traumas and their seriousness. Injuries are at the first place in the assessment of cause of death among children and adults. Traumatology deals with prevention, diagnosis and treatment of injuries involving soft tissues, bones and joints. Traumatology should be considered as a complex diagnostic-therapeutic process, which includes medical history, clinical examination and imaging methods. Based on this examination, the diagnosis is made. Then comes therapeutical considerations and possibly a patient is indicated for surgery. Evaluation scales in nursing are elementary and integral part of nursing documentation. With their help, it is possible to define the object of observation and the way of evaluation (scoring of selected manifestations). Based on the received information it is then possible to precisely identify, objectify and document the problems arising in connection with nursing care. The result is finding an adequate solution to the problem and improving the quality of nursing care. Therefore, nurses should be equipped with basic skills on how to use the scales and how to work with them. The thesis is divided into two parts, a theoretical and an empirical one. The theoretical parts contains information about traumatology, its history and trauma centers in the Czech republic. It also contains information about nursing documentation, which includes assessment scales. We mainly focused on individual assessment scales for evaluation of state of consciousness, the risk of bedsores, the risk of falling and scales for evaluation of the degree of self-sufficiency. Among other scales we dealt with pain assessment, nutritional screening and screening tests for cognitive function evaluation. We have discussed these scales further in the text. The first part of the research part of this diploma paper was carried out in the form of a qualitative survey based on semi-structured interviews with nurses, working in the traumatology department. The interviews included basic and supplementary questions which were asked later, in case of need during the interviews with interviewees. The survey was conducted in April, in a trauma center in the Czech Republic. After finishing the interviews, the results were examined into detail by coding and categorization. The most important answers of the respondents were shown in the diagrams, which were created according to the defined categories. For the second group, a quantitative research, conducted in the form of an anonymous survey, was chosen - a survey with 50 respondents. This technique was chosen as a support for the received qualitative data. The goal of this thesis was to find out the use of assessment scales for evaluation of a patient in traumatology and at the same time to map the nurses´ point of view of the issue of using assessment scales in traumatology. To achieve the goal, following questions were formulated. RQ1: What assessment scales are used in traumatology for evaluation of patients? RQ2: How can the assessment scales contribute to improving the patient care? RQ3: Are the assessment scales actively used for determining the patient care intervention? RQ4: What is the opinion of nurses on using the assessment scales in traumatology? RQ5: What assessment scales are comfortable and beneficial for nurses to use in traumatology? During the research was found out that using of assessment scales results into improving the patient care, it helps us to regularly evaluate patient´s condition and to assess the risks the patient is during his/her hospitalization, endangered with. Although the nurses see the scales as beneficial, the scales are just another administrative burden for nurses in the traumatology department. However, the results of these scales are actively used to determine suitable intervention.
Klíčová slova:
hodnotící škály; ošetřovatelská dokumentace; pacient; sestra; traumatologie; assessment scales; nurse; nursing documentation; patient; traumatology Citace: PROKOPOVÁ, Martina. Hodnotící škály v traumatologii. Č. Budějovice, 2019. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/58112