Original title:
Mediální kampaň saláfistických militantních organizací: případ Al-Sbabaab a Daesh
Translated title:
Media Campaign of Salafi Militant Organizations: The Case of Al-Shabaab and Daesh
Authors:
Zděblová, Petra ; Ludvík, Zdeněk (advisor) ; Daniel, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The master thesis is focused on media campaign of Salafi militant organizations. These organizations organize their own campaigns to promote their objectives and formulate their own opinions, which they often spread through the Internet. This medium allows the organizations to fully customize their campaign's content, because it is not censored. The 21st century information environment has contributed significantly to making Salafi militant organizations international actors that should be taken into account. In addition, they are able to publish the content of their ideas in different languages while spreading them through several media to reach the widest possible audience. The main purpose of this diploma thesis is to determine whether the objectives of the organizations are reflected in their English-written magazines, namely Gaidi Mtaani and Dabiq, published by Al-Shabaab and Daesh respectively. The objectives of both organizations are divided into four categories, specifically, strategic religious objectives, strategic political objectives, fundamental objectives and intermediated objectives. Since the two organizations are dissimilar and their objections are distinct and therefore incomparable, each organization and its magazine are analyzed separately. The thesis does not seek to generalize...Diplomová práce je zaměřená na mediální kampaň Saláfistických militantních organizací. Tyto organizace si vytvářejí vlastní kampaň za účelem prosazování cílů a formulování svých názorů, které často šíří prostřednictvím internetu. Obsah kampaně si organizace mohou plně přizpůsobit, protože nepodléhá žádné cenzuře. Informační prostředí 21. století výrazně přispělo k tomu, aby Salafistické militantní organizace získali své postavení aktérů na mezinárodní scéně. K tomu jim dopomáhá schopnost publikovat obsah svých sdělení v různých jazycích a zároveň jej šířit prostřednictvím několika médií tak, aby se dostaly k co nejširšímu publiku. Hlavním účelem této diplomové práce je zjistit, zda se cíle daných organizací promítají do jejich anglicky psaných magazínů a pokud ano, tak v jakém rozsahu. Práce zkoumá dva anglicky psané magazíny, konkrétně Gaidi Mtaani a Dabiq, jež jsou vydávány organizacemi Al-Shabaab a Daesh. Cíle obou organizací jsou rozděleny do čtyř kategorií, a to na strategické náboženské cíle, strategické politické cíle, fundamentální cíle a cíle zprostředkující. Jelikož se obě dvě organizace od sebe liší a jejich cíle jsou rozdílné a tudíž nesrovnatelné, je každá organizace, respektive její časopis, analyzován zvlášť. Tato práce se nesnaží své závěry zobecňovat, ale spíše uchopit každý případ...
Keywords:
Dabiq; Gaidi Mtaani; media campaign; Salafi militant organization; Dabiq; Gaidi Mtaani; mediální kampaň; Saláfistické militantní organizace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/107407