Original title:
Rovnováha vnitřního a vnějšího při tvorbě postavy
Translated title:
Understatement during forming a dramatic figure
Authors:
Kučera, Jáchym ; KORČÁK, Jakub (advisor) ; SCHEJBAL, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Cílem mé práce je najít a pokusit se popsat balanc mezi vnějším projevem a jeho vnitřním opodstatněním při herecké práci. Může působit vnějškový herecký projev bez vnitřního prožitku? Je právě ona vnitřní energie to, co nás na hercích baví? Nakolik je to zdařilé předstírání, nebo herec jakožto člověk v situaci „sám za sebe“. Ale proč nás baví herce sledovat, zatímco je skutečně jen sledujeme a posloucháme, tedy nahlížíme na ně pouze z vnější perspektivy? To vše se snažím rozebrat přes můj vlastní přístup k hereckým úkolům a také skrze zkušenosti nabyté během zkoušení a reprízování absolventských inscenací v divadle DISK, tedy poslední možnosti zkoušet divadlo v „mírném bezpečí“ školních zdí.Goal of my thesis is to find a balance between inner and outer diskurse during forming a dramatic figure. Is it possible to stand during forming a dramatic figure only on pedestal of outer acting without an inner contribution? How complicated is to distinguish between succesful pretending and being on stage as an individual actor/figure. But what is the magic? Why we are satisfied only by viewing and listennig actors from outer perspective? These are questions. I am asking myself during whole thesis. I am finding the answers using my experiences gained during my last year when have created several dramatic figures on stage in Disk theatre, the last place when I could feel protected from outer theatre space. Keywords: Inner, outer, understatemant, forming, mask, mustre, charakter, acting
Keywords:
masky; prožitek; představivost
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10327