Original title:
Viktor Kalabis a jeho tvorba pro klarinet se zaměřením na komorní hudbu
Translated title:
Viktor Kalabis and his production for clarinet focusing on chamber music
Authors:
Černohouzová, Jana ; HLAVÁČ, Jiří (advisor) ; MAREŠ, Vlastimil (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Má disertační práce "Viktor Kalabis a jeho tvorba pro klarinet se zaměřením na komorní hudbu" se soustředí na skladatelovy komorní skladby pro klarinet a další nástroje. Celkově píši o dvou skladbách napsaných během jeho studentských let (Suita pro klarinet a klavír, Sonáta pro klarinet a klavír) a o pěti dílech s opusovým označením (Divertimento pro dechový kvintet, op. 10, Malá komorní hudba pro dechový kvintet, op. 27, Sonáta pro klarinet a klavír, op. 30, Suita pro klarinet a klavír, op. 55 a Imprese pro dva klarinety, op. 87)
První kapitola této práce pojednává o hudebních inspiracích skladatele. Mluvím o vývoji Kalabisovy kompoziční techniky a píši o jeho vnímání jednotlivých nástrojů. Další část se věnuje náhledu interpreta a popisuje jak kompozice provádět.
Má práce je rozdělena do kapitol, které se týkají jednotlivých děl napsaných Viktorem Kalabisem. V každé z nich mluvím o okolnostech vzniku, hudební formě a mých zkušenostech s provedením. Nabízím možnosti pro nácvik a intpertpretaci. Během několika let jsem spolupracovala s výjimečnými hudebníky jako je Daniel Wiesner (klavír), Jana Jarkovská, Daniel Havel (flétna), Jana Kopicová (hoboj), Adéla Tribeneklová, Jan Musil (lesní roh) či Jan Hudeček (fagot) a během naší spolupráce vzniklo mnoho zajímavých hudebních myšlenek. Porovnávám své poznatky s nahrávkami dalších intepretů a analyzuji jejich přístup a provedení. K této práci je také přiložen záznam dvou skladeb bez opusového označení, který se stal první nahrávkou těchto děl vůbec.My doctoral thesis "Viktor Kalabis and his production for clarinet focusing chamber music" concentrates on the composer´s chamber pieces for clarinet and other instruments. Overall, I shall be writing about two pieces written during his student years (Suite for clarinet and piano, Sonata for clarinet and piano) and about five pieces with opus numbering (Divertimento for woodwind quintet op. 10, Small Chamber music for woodwind quintet op. 27, Sonata for clarinet and piano op. 30, Suite for clarinet and piano op. 55, Impressions for two clarinets op. 87).
The first chapter of the thesis deals with the composer´s musical inspirations. I speak about the development of Kalabis´composing style and I write about his perception of the individual instruments. The next part deals with the interpreter´s perspective describing how to perform these compositions.
My thesis is divided into chapters dealing with the individual pieces written by Viktor Kalabis. In each chapter I speak the circumstances of origin, musical form and my experience with performing these compositions. I offer different opinions for practice and interpretation. In the course of several years, I cooperated with amazing musicians like, for example, Daniel Wiesner (piano), Jana Jarkovská, Daniel Havel (flute), Jana Kopicová (oboe), Adéla Tribeneklová, Jan Musil (horn, Jana Hudeček (bassoon) and lots of interesting musical ideas came to existence during our cooperation. I compare my findings with other recordings, analyzing their approach and their realizations. This thesis also includes a recording of two pieces without opus numbers, wich became the first recording of these pieces ever.
Keywords:
interpretační rozbor; klarinet; komorní hudba
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/10225