Název:
Vývoj dentice v rentgenovém obraze
Překlad názvu:
Development of dentition in the x-ray image
Autoři:
STOKLASOVÁ, Martina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem bakalářské práce je porovnání kvality analogových a digitálních ortopantomogramů. Přesnost a čitelnost těchto rentgenových snímků je hodnocena pomocí stanovení dentálního věku na zubech v různých oblastech smíšené dentice u desetiletých dětí. Dále v práci analyzuji nejčastější chyby, ke kterým dochází při zhotovování ortopantomogramu. V teoretické části práce je podrobně popsána anatomie, vývoj chrupu a značení zubů. Dále se zabývám určováním dentálního věku u dospívajícího jedince a předkládám metody jeho určování. Dále jsou v teoretické části podrobně popsány rentgenové přístroje a techniky ve stomatologii. Snímkování dětí a jeho přípravě je v práci věnována samostatná část. V praktické části práce formuluji cíle a výzkumné otázky. Popisuji soubor a metodiku, kterou dále použiji ve výzkumu. Dentální věk je určován dle metody navržené Komínkem a Rozkovcovou v roce 1984. Tato metoda spočívá v rozčlenění vyvíjejícího se zubního zárodku 7 vývojových stádií odpovídajících určitému věkovému období jedince. Hodnotí se stálý chrup ve schématech a tabulkách rozdělený podle stádia vývoje a věku dítěte. Výzkum mé práce spočíval v hodnocení a porovnání dentálního věku u souboru 100 dětí se smíšenou denticí v kalendářním věku 10 let. Soubor obsahoval 50 náhodně vybraných analogových a 50 digitálních snímků. Dále se hodnotily a analyzovaly technické chyby na snímku a jejich příčiny vzniku. V práci jsou uvedené příklady vyhodnocení jak analogového snímku, tak digitálního snímku a jejich chyby, které posouzení vývoje dentice znemožňují. Je zcela jednoznačné, že digitální snímkování je přesnější a kvalitnější. Je tudíž překvapující, kolik chyb se na vybraných snímcích nalezlo. Analogové snímkování je z dnešního pohledu minulostí. Analogového snímkování vykazovalo časté nedostatky v kvalitě, jako je nedostatečné vyvolávání snímku způsobující na snímku artefakty, přesvícení, podsvícení, nedostatečné ustálení atd. Nevýhodou tohoto způsobu zpracování byly rovněž velké prostorové nároky na výrobu analogového snímku a nutnost skladování chemikálií a filmů. Ve výsledcích mé práce však paradoxně vyšlo v náhodném výběru snímků více chyb na digitálních snímcích než na analogových snímcích, což považuji za velice závažné, neboť technickými možnostmi vůbec nelze moderní digitální metody snímkování porovnávat s historickými. Z vyhodnocení přesnosti a čitelnosti výsledků určení dentálního věku dítěte je patrné, kolik snímků je hodnotitelných a kolik je nehodnotitelných. Na 20 náhodně vybraných digitálních a 20 analogových snímcích byla provedena analýza nejčastějších chyb ortopantomogramů. Pro analýzu chyb snímků byl vybrán frontální úsek chrupu, tedy oblast řezáků, kde nejvíce chyb bylo zapříčiněno nesprávným nastavením hlavy dítěte v rentgenovém přístroji. Na 20 analogových snímcích bylo 35 % dětí chybně umístěno v přístroji a na 20 digitálních snímků bylo 25 % dětí chybně umístěno v přístroji. Při porovnávání analogových a digitálních snímků nebyl zjištěn rozdíl v určování dentálního věku. V diskuzi je poukázáno na důležitost kvalitního zhotovení ortopantomogramu u dětí v období výměny chrupu a jsou komentovány nejčastější chyby. Na závěr byla shrnuta problematika vyhodnocení ortopantomogramu, kde bylo poukázáno na nejčastější nedostatky při snímkování dětí, které vedou k diagnostickým nepřesnostem, zejména na důležitost správného polohování dítěte při snímkování, čemuž se u 55 % dětských pacientů, jejichž snímky jsem hodnotila, nevěnovala patřičná pozornost. Tuto skutečnost považuji za velmi závažnou, neboť jde o invazivní vyšetření. The topic of the bachelor thesis is to compare the quality of analogic and digital orthopantomograms. The accuracy and legibility of these x-ray photos is assessed via teeth dental age in different areas of mixed dentition at ten-year old children. Further, the thesis analyses the most commont mistakes made when orthopantomogram is taken. In the theoretic part of the thesis the anatomy is described, the development of teeth and teeth marking. Next, the thesis focuses on dental age assessing at grown ups and its methods. Further, the theoretical part describes in detail x-ray machines and techniques in stomatology. The x-ray photos of children and their preparation is a special part of the thesis. The practical part of the thesis formulates goals and research questions. A file and a metodology, which are used in the research are descibed. The dental age is assessed according to a method proposed by Kominek and Rozkovcova, 1984. This method lies in compartmentalization of a developing dental germ of 7 developing stages corresponging with a specific age period. A permanent and a temporary dentures are assessed in schemes and tables and devided according to the development stage of a child. The research of the thesis lied in assessing and comparing of dental age within a file of 100 children with mixed dentition at the age of ten years. The file comprised 50 randomly chosen analogic photos and 50 digital photos. Further, technical mistakes at the photos and the their reasons were assessed and analyzed. The thesis descibes examples of assessing both of analogic photos and digital photos and the mistakes which inable the dentition development assessing. Its clear that digital photos is more accurate and of a higher quality. Thus, its suprising how many mistakes were found on the chosen photos. From today's point of view, analogic photos are a past. Analogic photos showed frequent flaws in quality, such as insufficiant photos development causing artefacts, over- and underlighting, insufficiant settling on the photos. A disadvantage of this way of development were also huge area demands for development of an analogic photos and the necessity of storing of chemicals and films. Paradoxically, in the results of the thesis more mistakes were found on digital rather than on analogic photos in a random choice, which seems a serious problem to me because modern digital methods cannot be compared to history photos as far as their technical possibilities are concerned. When assesing the accuracy of results of the dental age of children, we can find out how many photos can be assessed and how many not. On 20 randomly chosen digital and 20 analogical photos an analysis of the most common mistakes in orthopantomographs was carried out. For the analysis of the mistakes on the photos a frontal part of the denture was chosen, which is the area of the cutters where the most mistakes were cause by incorrect setting of the children's head in the x-ray machine. On 20 analogical photos, 35% of the children were placed in the machine incorrectly, on 20 digital photos the result was 25% of the children. When comparing analogical and digital photos, no difference was found when assessing the dental age. The discussion shows the importance of making orthopantomograph in a high quality at children in the period of denture change and the most common mistakes are commented on. In conclusion, the problematics of orthopantomograph making was summed up, where the most common flaws when making x-ray photos at children were pointed out. These flaws lead to diagnostic inaccuracies. The importance of correct placing of the child when x-ray making was stressed, which was not adhered to at 55% of the children patients whose photos I assessed. This fact is to be taken very seriously because it is an invasive checkup.
Klíčová slova:
Analogový snímek; Dentice; Dentální věk; Digitální snímek; Ortopantomogram; Analog photo; Dental age; Digital photo; Orthopantomogram; The Dentition Citace: STOKLASOVÁ, Martina. Vývoj dentice v rentgenovém obraze. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/52686