Original title:
Analýza kritických míst při řešení slovních úloh pro žáky I. stupně
Translated title:
Analysis of critical situations at solving verbal tasks for pupils in first grade of elementary school
Authors:
Chudík, Jan ; Havlíčková, Radka (advisor) ; Kloboučková, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je seznámit čtenáře s kritickými místy při řešení slovních úloh v matematice na 1. stupni základní školy a na konkrétních úlohách se pokusit o analýzu jednotlivých řešitelských strategií. Především jde o snahu odhalit potíže žáků a získání informací o řešitelském procesu pomocí písemného záznamu řešení a následných hloubkových rozhovorů. Teoretická část rozdělena do šesti kapitol, které pojednávají o vymezení termínu slovní úlohy, o jednotlivých oblastech, které mohou ovlivňovat úspěšnost řešení slovních úloh a také o dílčích procesech. Praktická část pak obsahuje rozbor jednotlivých žákovských řešení, který je doplněn o analýzu a popis jevů, které se v řešeních jednotlivých žáků vyskytly a způsoby gradované dopomoci ze strany učitele. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úloha, žákovská řešení, analýza rozhovorů, otázky, řešitelský procesThe aim of this document is to familiarize first grade elementary school readers with the critical points in solving word problems in mathematics and to analyze various problem- solving strategies in concrete tasks. Primarily, the document is focused on determining pupils' difficulties and acquiring information about the problem-solving process through a written record of the solution and subsequent in-depth interviews. The theoretical part is divided into six sections dealing with terminology (e.g. word problem) and the areas influencing success in the solution of word problems and partial processes. The practical part contains an analysis of each pupil's solutions and a description of phenomena found in them, together with the grading teacher's help. KEYWORDS Word problem, pupil's solutions, analysis of interviews, questions, solution process
Keywords:
analysis of interviews; pupil's solutions; questions; solution process; Word problem; analýza rozhovorů; otázky; slovní úlohy; řešitelský postup; žákovská řešení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/104219